2 Tahun Nenek Cuba Tukar W4siat Arwh Mama Tapi Tak Berj4ya. Dikeb4s W4ng Insur4ns Mama, Terus Hantar Kami 3 Adik Beradik Rumah Anak Y4tim. 14 Tahun Kemudian Ini Yang BerIaku Pada Kami Lepas DitinggaIkan Nenek

Assalamualaikum, diringk4skan aku adalah se0rang anak y4t1m p1atu yang dikurniakan dua 0rang HER0 yang menjaga aku.

Tiba2 aku terdet1k hendak berk0ngsi kisah kehidupan anak yat1m p1atu aku dengan dua 0rang her0 aku setelah terbaca mengenai adik Amira dan Aqilah yang juga yat1m p1atu seperti aku yang telah ambil h4knya.

Aku keh1lang4n ayah sewaktu umur aku baru menjangkau 1 tahun lebih dan aku keh1langan mama sewaktu aku berumur 6 tahun.

Cuba bay4ngkan macam mana kalau k0rang berada di tempat aku sewaktu usia yang am4t memerIukan beIai4n kasih ibu dan ayah ketika itu.

Ser1us aku langsvng tak dapat ingat apa memori2 sewaktu mama masih ada apatah lagi ayah kerana aku masih terlalu kecil ketika itu. Aku difah4mkan ayah men1ngg4I dvnia disebabkan kem4Iangan kereta dan mama pula diseb4bkan oleh peny4kit taIasem1a.

Selepas kem4t1an mama, kami tingg4l dengan nenek iaitu ibu kepada mama kerana ayah seb4tang kara dan der1ta aku dan abang2 aku pon bermula.

Mula2 kami ditat4ng bagai miny4k yang penuh di rumah nenek tapi lama kelam4an nenek mula tunjuk belang, kami tak ubah seperti h4mba di dalam rumah, abang sulung aku yang paling ter0k dih4mba abdikan oleh nenek kami sendiri.

Budak 10 tahun disuruhnya mem4sak, basuh baju pak4i tangan, cuci pinggan mangkuk dan lain2 yang sewaktu dengannya. Mungkin bagi k0rang benda benda tu n0rmal,

tapi tidak pada pandangan mata aku, apalah budak 10 tahun boleh buat sedangkan ada 0rang dew4sa yang masih lagi kuat tubuh badannya boleh lakukan.

Oh ya, dalam rumah nenek tu ada juga t1nggal bersama mak cik dengan suami serta anak2 dia. Kau bayangkan apa yang kami aI4mi ketika tu, dijadikan h4mba abdi satu kelu4rga satu h4l, perkara yang kami tak buat ditduhnya kami buat dan cuba untuk men1pu.

Kisahnya sepupu mer4ngkap anak makcik yang pec4hkan pinggan kesay4ngan nenek dan nenek pulak menduh kami adik berad1k pec4hkan sebab m4rah kena buat kerja. Akib4tnya kami langsvng tak diberi mak4n satu hari tu.

Hati ni s4kit sang4t bila terken4ngkan masa kecil dulu, andai aku dapat putark4n masa nak ja aku tunj4I – tunjaI kep4la s0rang2. Tapi kalau nak tengok nenek dengan makcik sekelu4rga baik bagai malaik4t.

Ada satu hari bila mana datang dua 0rang lelaki yang aku sendiri tak pasti dat4ngnya dari mana ketika tu, 0rang2 tu akan p4nggil kami dan bertanya macam – macam soal4n cont0hnya macam mana nenek l4yan kami 3 beradik,.

Yelah m4sing2 kecil masa tu lagi tak beran1 nak bagit4hu h4l sebenar. Lebih kur4ng dua tahun kami dijadikan h4mba abadi akhirnya kami jumpa syurga,

nenek sepakat hendak hantar kami 3 berad1k ke rumah anak anak yat1m selepas ni4t nenek nak tukarkan nama was14t yang semp4t mama was14tkan pada kami tidak berjaya.

Atas sebab tu nenek m4rah dan hantar kami ke rumah anak anak yat1m dan sehingga hari ni nenek langsung tid4k pernah dilihat lagi. Di rumah anak anak y4tim kami adik berad1k bersyukur sang4t dapat keluar dari ner4ka dvnia cipt4an nenek.

Di rumah itu kami dapat belajar dengan lebih baik, kawan2 yang sen4sib kami juga baik – baik bahkan Ummi Dina se0rang wanita yang aku sanjungi,

ummi sayangkan kami anak – anak sama adil. Ummi sangat men1tik beratkan agama dan juga pelaj4ran. Ummi Dina, I LOVE U.

Promoted Content

Lebih kurang 8 tahun t1nggal bersama ummi, Along mintak izin dari Ummi untuk bawa aku tingg4l bersama dengannya dan Angah di rumah sewa mereka,

pada awalnya Ummi r1saukan kami dan berat untuk lep4skan aku tapi Ummi akur kerana aku adalah amanah untuk Along dan Angah.

Along, habis sahaja SPM dia terus keluar dari rumah anak2 yat1m Ummi Dina kerana dia mahu bekerja, tak dinaf1kan keputvsan SPM Along sangat baik tapi Along lebih memilih untuk bekerja. Selepas Along, Angah juga ikut jejak t1nggalkan aku dan tingg4l bersama Along.

Keputvsan SPM Angah juga sama baik seperti along tapi f0kusnya ketika itu hendak cari wang dulu. Masa tu Along dapat kerja jadi mekanik dekat satu kedai apek cina yang baik hat1 terima Along masa tu dan sewakan rumah manakala Angah kerja jual burger.

Itu kisah 6 tahun lepas, sek4rang Along dah ada bengkel sendiri, semuanya sebab apek cin4 yang banyak tolong Along tu, dia punya baik hat1 bagi Along duit m0dal bukak bengkel. Angah pulak sekarang dah tak jual burger.

Dia dah kerja dekat satu sy4rik4t pembin4an, duit gaji jual burger tu sikit2 dia simpan untuk buat sambung bel4jar sampaikan Along nak tolong bagi duit pon dia tak nak. Aku? InsyaAllah tahun depan habis master, yahooooooooooo! Hahhhahha..

Terima kasih Along, Angah sebab banyak berk0rban untuk adik, terima kasih Along sebab p4ksa adik sambung belajar dulu.

Terima kasih angah sebab jadi peris4i adik masa makcik bertukar jadi z0mbie dulu nak pvkul2 adik sebab sep4k kaki anak dia yang gem0k tu.

Sayanggg Along Angahhh, terima kasih jadi mama dan ayah dekat adik. M.Z, M.S , adik love u. Wasia4? Alhamdulillah kami dapat hak kami masing2,

bi4rkan kami berusaha sendiri dari harapkan wasi4t yang ditingg4lkan, wasi4t tu adalah harta terakhir yang mama t1nggal.

Nenek? Ent4h, tak tahu dekat mana, b1arkanlah dia. Jangan kata kami cvcu tak tau diuntvng, awak2 tak berada dekat tempat kami, tak tahu apa kami rasa. Along dengan Angah mungkin maafkan nenek tapi bukan aku, entahlah.

Aku jadi lagi mar4h bila dapat tahu nenek terima insuran mama lepas hantar kami ke rumah anak2 yat1m tanpa bagi kami satu sen pon, sampai hat1 nenek buat kami macam ni. Sampai hat1.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "2 Tahun Nenek Cuba Tukar W4siat Arwh Mama Tapi Tak Berj4ya. Dikeb4s W4ng Insur4ns Mama, Terus Hantar Kami 3 Adik Beradik Rumah Anak Y4tim. 14 Tahun Kemudian Ini Yang BerIaku Pada Kami Lepas DitinggaIkan Nenek"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*