“$ejak Zaman Nenek Moyang Lagi Penduduk Di Desa Ini Dil4rang Menjual Nasi.

Setiap tempat ada keperc4yaannya yang tersend1ri. Walaupun mungkin ada yang akan berpendapat keperc4yaan tu m4cam tak masuk ak4l, namun sebagai orang luar yang datang ke tempat ter$ebut, kita ken4 lah h0rmat tradi$i dan ad4t mereka.

Penduduk sebuah desa di Jawa Tengah, Indonesia ini pula dil4rang untuk menjual nasi di kawasan itu ber1kutan p4ntang lar4ng yang telah wujud sejak zaman-berzaman lagi. Memet1k lap0ran Suara.com, mana-mana penduduk di Desa Penimbun, Kebumen yang melangg4r kepercay4an masyarakat setempat tersebut boleh dit1mpa mus1bah.

Tradisi 2

Difahamkan, ianya bermula pada suatu ketika dahulu di mana dulu-dulu, ada seorang pengemb4ra yang singgah di perkampungan itu dan dia telah mem1nta na$i daripada rumah penduduk di situ $ebab l4par.

Namun, semua penduduk tak m4mpu nak bagi nasi sebab dorang sendir1 pun pada waktu tu menghadap1 kebvluran ak1bat kekur4ngan makanan. So, di$ebabkan tu, pengemb4ra tu mar4h dan telah menyvmpah de$a tu kalau ada yang menjval nasi pada suatu hari nanti akan dit1mpa mal4petaka. 

Jadi, sehingga kini, penduduk yang berniaga makanan tidak akan menju4l nasi di kedai mereka sebal1knya nasi akan diberi secara percuma kepada orang luar yang singgah di kedai makan di desa itu.

Namun, difahamkan juga, walaupun nasi tidak dijual, peniaga di kampung itu masih boleh menjual l0ntong atau ketupat. Mereka di situ memang takut nak jual nasi sebab dengar kata, sebelum ni ada yang mel4nggar pant4ng tersebut dan ind1vidu berkenaan telah menjad1 kurang s1uman sehingga men1nggal dunia.

Simin Prayogi iaitu setiausaha desa itu berkata kepada Detik News bahawa mungkin juga kejad1an tu hanya kebetulan namun ianya cukup memberi ke$an kepada penduduk lain untuk tidak menjual nasi.

Sumber: Suara.com 

Be the first to comment on "“$ejak Zaman Nenek Moyang Lagi Penduduk Di Desa Ini Dil4rang Menjual Nasi."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*