“Tak Pua$ Pandang”- Net1zen Minat Dengan Cara Perk0ngsian Ilmu Dari Teacher Julia.

DUNIA semakin maju, malah medium untuk kita menambah ilmu pengetahuan juga semakin berubah dengan lambakan teknologi yang ada.

Bukan sahaja dalam bilik darjah, guru bahasa Inggeris ini turut menjadikan platf0rm media s0sial sebagai salah satu kaedah untuk dia berk0ngsi pelbagai ilmu berguna.

Menurut Juliana Mohamad, dia menggalakkan pelahar-pelajarnya agar peka dengan teknologi semasa yang boleh dimanfaatkan dalam pelajaran dan kehidupan seharian.

“Di sekolah pun saya selalu menggalakkan murid-murid untuk up to date dengan keadaan semasa. Jangan anggap media s0sial sebagai satu benda yang menjatvhkan.

“Sebaliknya kalau ia digunakan dengan cara baik, banyak benda positif yang mereka boleh belajar. Melalui perk0ngsian vide0 atau siaran live di media s0sial misalnya, mereka juga boleh membina kemahiran komunikasi.

Mesra disapa Julia, dia yang mengajar di sebuah sekolah menengah di Selangor aktif berk0ngsi vide0 merangkumi pelbagai topik dalam penyampaian santai di aplikasi TikT0k sejak Jun lalu.

Tambah Julia, platf0rm TikT0k miliknya yang sehingga kini mempunyai hampir 50,000 pengikut dijadikan sebagai medium untuk berkngsi vide0 motivasi, kisah perjalanan sebagai pendidik, serta ilmu berkaitan bahasa Inggeris.

julia 2

Julia merupakan guru bahasa Inggeris di sebuah sekolah menengah di Selangor.

“Sejak Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP), saya mula has1lkan vide0. Sejak itu, saya sedar banyak benda baik $ebenarnya dalam TikT0k. Selain hiburan, kita juga boleh sel1t dengan perkara bermanfaat.

“Tapi benda yang stra1ght forward orang tak suka, jadi kita sel1tkan hibur4n, di$elang-$elikan dengan v1deo i$u $emasa ataupun m0tivasi.

Macam-macam kec4man diterima, tapi saya b1arkan saja dan tak pernah ambil hat1.

JULIANA MOHAMAD

GURU

“Saya juga menerima pelbagai s0alan. Ada yang tanya perjalanan saya sebagai cikgu. Ada juga yang tanya cara untuk perbaiki bahasa mereka. Kadang-kala ket1ka saya bvat s1aran live pun mereka akan bertanya.

“Saya OK saja kalau ada murid-murid ikut1 akavn saya di TiKT0k. Saya ambil pendek4tan terbuka kerana tahu sesiapa saja boleh akses apl1kasi itu. Cuma saya tak mahu has1lkan sesuatu yang boleh mengvndang f1tnah,” ujar Julia yang turut mengajar Pendidikan Seni Visual.

Menurut Julia, dia juga sedaya upaya menapi$ kandungan v1deo yang dikongs1 kerana enggan kerjaya yang dicebur1nya terpal1t dengan sebarang i$u negat1f.

Dedah Julia lagi, dia juga tak terlepa$ menerima k0men negat1f, namun mengaku1 tidak pernah ambil hat1 akan h4l itu.

julia 3

Julia bersama sebahagian pelajarnya.

“Rasa t4kut tu tak ada, cuma saya kena tahu bata$-bata$nya. Tak mahu sampai cem4rkan nama kerjaya saya, nama sendiri mahupun keluarga.

“Macam-macam kec4man diterima, tapi saya b1arkan saja dan tak pernah ambil hati. Media sos1al ini sebenarnya berg4ntung kepada niat kita.

“Kalau kita cari benda yang baik, InsyaAllah baik juga hasilnya,” ujarnya yang menetap di Kajang.

Selain v1deo berkaitan motivasi dan pendidikan, Julia turut meraih perhatian ramai baru-baru ini selepas berkongs1 v1deo sedang menggayakan pakaian yang dibeli oleh ibunya 11 tahun lalu.

julia 1

Julia memiliki hampir 50,000 pengikut di aplikasi TikTok.

Kata Julia, dia turut menerima soalan berkaitan petua kelangs1ngan badan dan bercadang untuk turut memperluas kandungan v1deo berkaitan topik kecantikan dan kecerga$an pada masa akan datang.

“Dulu kami sekeluarga pernah buat baju tema kelabu. Mak yang beli baju tu untuk adik-beradik saya. Dah lama tak pakai, namun saya keluarkan balik sejak PKP.

“Saya terger4k nak pakai, tak sangka masih muat lagi. Bila ha$ilkan v1deo itu, ramai juga yang tanya petua kekalkan berat badan. InsyaAllah saya akan follow up dalam v1deo TikTok seterusnya.

“Saya sebenarnya seorang yang suka berkong$i apa-apa saja petua atau tip yang saya tahu. Saya suka membaca, jadi saya juga suka nak kongs1kan dengan orang ramai,” ujarnya yang turut menjalankan perniagaan pakaian sejak beberapa bulan lalu.

 

Sumber: Mstar

Be the first to comment on "“Tak Pua$ Pandang”- Net1zen Minat Dengan Cara Perk0ngsian Ilmu Dari Teacher Julia."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*