5 Cara Guna Kembali Pr0duk K0smetik Yang Sudah Expired!

Kalau per1ksa beg mekap ataupun meja solek kita mesti akan ada beberapa barang kosmetik yang sebenarnya dah pun t4mat temp0h atau exp1red. Kadang-kadang kuant1tinya ada banyak lagi tapi diseb4bkan terlvpa, ia tak digvnakan sampa1lah ia t4mat temp0h.

Diseb4bkan sayang nak bu4ng kita pun s1mpan sajalah. Seben4rnya daripada s1mpan mac4m tu saja ada baiknya kita recyl3 produk kosmet1k t4mat temp0h ini untuk kegunaan la1n pula.

Ma$kara

Ma$kara antara produk kecantikan yang temp0h kegunaannya agak singkat. Ia hanya bert4han antara hingga tiga hingga enam bulan selepas dibvka. Kalau dah lebih waktu itu janganlah digvna untuk el4k berl4kunya jangk1tan. Jadi apa nak buat dengan ma$kara ni? Bot0lnya boleh dibvang tapi s1mpan beru$nya. Ba$uh dan gvnakan ia untuk merap1kan ali$ dan juga bvlu m4ta.

K0mpak

Pemb4yang mat4, bed4k, pemer4h p1pi atau 1tem ko$metik dalam bentuk k0mpak yang mempunya1 pelbagai warna memang tak $elamat digunakan lagi pada wajah bila sudah tam4t temp0h. Tapi ia boleh dijad1kan pewarna yang cantik untuk anak-anak terutama untuk has1l sen1 atau kraf mereka.

Lo$yen b4dan atau kr1m w4jah

 

Walaupun masih ada banyak lagi krim atau losyen dalam botol tapi jangan sesekali gunakan jka sudah melepasi tar1kh luputnya. B4haya untuk kul1t. Tapi ia masih boleh digvnakan pada kasut, bvt, j4ket atau beg kul1t. Sapukan barang-barang kul1t untuk membersihkan dan meng1latkannya.

T0ner w4jah

Kebanyakan t0ner untuk w4jah mengandung1 alk0hol dan b4han ini cukup bergvna untuk agen pembers1han. L4p pada cerm1n, t1ngkap atau pun skr1n telef0n dan t4blet.

G1ncu

Jika ada l1pstik yang dah lama dalam beg mekap tapi tak digvnakan, mungkin boleh pert1mbangkan untuk digvnakan sebagai l1p b4lm. Caranya, pana$kan lip$tik untuk mengh1langkan bakter1a kemud1an campurkan dengan jeli petr0leum. Masukkan ke dalam beka$ yang sesuai dan tunggu sehingga ia kerasa sebelum digvnakan.

 

Sumber: Vanilla Kismis

Be the first to comment on "5 Cara Guna Kembali Pr0duk K0smetik Yang Sudah Expired!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*