Suka Kunyah Ais? D0ktor Ded4h Ak1bat Yang Anda Perlu Tanggung Pada Gigi Anda.

Amalan mengvnyah ais merupakan tabiat yang biasa dil4kukan oleh orang ramai. Malah, ada beberapa individu yang sangat gemar untuk melakvkan perkara itu, terutamanya selepas meminum minuman yang berai$.

MENGUNYAH AIS

Meskipun kelihatan tidak memb4hayakan, tabiat untuk mengvnyah ai$ merupakan pet4nda bahawa seseorang itu kekvrangan zat bes1 dan mengalami pic4 (keinginan untuk memakan 0bjek seperti ai$, debv, kertas, tan4h l1at dan lain-lain).

Malah, terdapat beberapa kaj1an ke$ihatan telah mended4hkan bahawa mengvnyah ais turut boleh member1 ke$an negat1f kepada seseorang individu. Di lam4n TikT0k seorang d0ktor telah berk0ngsi vide0 ke$annya pada g1gi anda.

Berhent1 Mengvnyah Ai$!

Vide0 yang mendapat lebih 500 r1bu v1ews itu menunjvkkan g1gi seorang individu telah ro$ak, hitam dan ret4k kerana suka mengvnyah ai$. Masalah itu sangat par4h sehingga mema$ak dokt0r untuk menc4but $alah satu g1ginya.

Turvt dinas1hatkan dalam vide0 ter$ebut bahawa anda perlv el4k membvka b0tol atau t1n dengan menggvnakan g1gi. Tab1at mengi$ar dan mengep4lkan g1gi turut perlu dijavhi.

Gig1 seseorang indiv1du itu ter4ng-ter4ng tidak sesuai untuk menguny4h 0bjek yang sangat kera$ dan s0lid seperti ais. Jika dil4kukan selalu, ia boleh mero$akkan en4mel pada gigi anda. Malah, ais yang sejuk boleh juga meningkatkan sen$itiviti dan kav1ti pada g1gi.

Jangan disangk4 bahawa gvla-gvla dan bend4 yang manis sahaja yang boleh mero$akkan g1gi. Tab1at mengvnyah ais mervpakan tabiat yang perlu anda hent1kan dengan $egera jika sayang pada g1gi. Kalau dah ro$ak, di mana lah nak cari gant1 yang baru.

 

Sumber: Daily Makan

Be the first to comment on "Suka Kunyah Ais? D0ktor Ded4h Ak1bat Yang Anda Perlu Tanggung Pada Gigi Anda."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*