Untungnya Siapa ‘Dikejvtkan’ Oleh Allah Terjaga Di Tengah Malam, Terus Amalkan Baca Doa Ini.

Alangkah beruntung seseorang itu jika terj4ga dari tidur di tengah malam. Jangan lepaskan peluang ini untuk bangun dan tunaikan apa yang patut seperti solat sunat hajat atau tahajjud.

Sebenarnya terj4ga di tengah malam merupakan perkara biasa dan jika terj4ga digalakkan untuk berzikir dan berdoa seperti dianjurkan oleh Rasulullah SAW. Dari ‘Ubadah bin Shamit Radhiallahu’anhu, dari Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam beliau bersabda.

“Barangsiapa yang terj4ga di malam hari, kemudian dia membaca atau dia berdoa (dengan doa yang lain), maka akan dikabulkan doanya. Jika dia berwudhu dan melaksanakan solat maka akan diterima solatnya.”

Doa Ketika Terj4ga Di Tengah Malam

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ، وَسُبْحَانَ اللَّهِ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ

Laa ilaaha illallaah, wahdahu laa syariikalah, lahul mulku wa lahul hamd, wa huwa ‘alaa kulli syai-in qodiir, alhamdulillaah, wa subhaanallaah, wa laa ilaaha illallaah, wallaahu akbar, wa laa haula wa laa quwwata illaa billaah.

“Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. BagiNya kerajaan dan pujian. Dia-lah Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu. Segala Puji bagi Allah, Maha Suci Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Allah Maha Besar, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.

Kemudian dia mengucapkan:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي

Allaahummaghfir lii.

Ya Allah, ampvnilah do$aku.

Imam Ibnu Baththal Rahimahullah berkata,

“Bagi orang sampai kepadanya hadits ini, $epantasnya dia berusaha mengamalkannya dan mengikhlaskan niatnya (ketka mengamalkannya) untuk Allah Ta’ala.” (dinukil oleh Imam Ibnu Hajar Rahimahullah dalam kitab Fathul Baari 3/41).

Justeru marilah sama samalah kita berusaha mengamalkan amalan berdoa ini bila terj4ga pada tengah malam. Jelas ia merupakan perkara yang mulia dan disukai Allah.

SUMBER: DAILY HIJRAH

Be the first to comment on "Untungnya Siapa ‘Dikejvtkan’ Oleh Allah Terjaga Di Tengah Malam, Terus Amalkan Baca Doa Ini."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*