Cintailah Pasangan Sepenuh Jiwa Di Dunia! Di Padang Mah$yar Nanti Kita Tak Kenal Satu Sama Lain.

Dalam mengharungi kehidupan berumahtangga, ada pahit dan manisnya. Rasa manis apabila isteri selalu rasa disayangi, diberikan perhatian, tidak disak1ti hatinya, tidak dicurang1 malah segalanya cukup hingga isteri berasa $elamat dalam kasih sayang suami.

Tidak dinafikan, dalam mengharung1 alam rumah tangga, adakalanya kita berma$am muka, tidak bersependapat, dicur4ngi, dit1pu bahkan berbagai ala$an sehingga hati kita berasa t4war dan hanya menjalankan tanggungjawab “biasa-biasa” atas t1ket bernama isteri.

Al4ngkah rug1nya jika di dunia kita berma$am muka, berg4duh bersama pa$angan hingga lvpa men1kmati saat indah sebagai suami isteri. Ini kerana 1jab dan kabvl yang dilaf4zkan oleh suami akan terlera1 saat kedua antara kita dip1sahkan oleh aj4l. Lebih menakvtkan, di akhirat kelak, kita tidak akan ken4l satu sama lain sekali pun pernah hidup bersama sebagai suami isteri di dunia.

Teringat satu perkongs1an dari Ustaz Ahmad Dusuki Abdul Rani di slot Mua’izati di IKIMfm suatu ketika dahulu, di mana menurvtnya manusia akan berkumpul di Padang Mahsyar apabila berlakv hari K1amat dengan pelbagai r4gam.

Sahl bin Saad menceritakan Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Akan dikumpulkan manusia di Padang Mahsyar pada Hari K1amat nanti di atas bumi yang putih, seperti kamu berada di atas kepingan roti yang dalam keadaan kosong, masing-masing tidak mengenal1 di antara satu sama lain.”

Abu Bak4r Ahmad bin Ali bin Khatir daripada Abdullah bin Masud menceritakan bahawa Rasulullah bersabda; “Manusia dikumpulkan pada Hari K1amat dalam ke4daan l4par yang tidak pernah dial4mi sepanjang h1dupnya dahulu, berasa hau$ yang tidak pernah dira$ainya ket1ka hidupnya, dalam ke4daan tel4njang yang tidak pernah dilalu1 sebelum berad4 di P4dang Mahsyar. Dalam ke4daan kelet1han yang belum pernah dirasa1 sebelum ini dan pada saat itu manusia ben4r-ben4r berada di dalam keadaan pelbagai r4gam.”

Dalam pada itu, semua manusia akan di dibangk1tkan dan dih1mpunkan di Padang Mahsyar dalam kead4an berb0gel. Jika di dunia kita bera$a m4lu mended4hkan avrat kepada bukan abjab1 tetapi ket1ka di Padang Mahsyar, tidak ada seorang pun yang berke$empatan atau berpelvang untuk mel1hat aur4t orang lain (sebagaimana keinginan kita di dunia) kerana ke4daan hvru-h4ra dan sua$ana kel4m-k4but sekali sehingga dia sendiri tidak $edar yang dia juga dalam ke4daan berb0gel, inikan pula ke4daan orang lain.

Jadi, sent1asalah penuhkan j1wa kita dengan kas1h sayang terhadap pasangan. Jika ada sebarang kekurangan belajar untuk memaafkan secepatnya agar kita tidak menjadi orang rug1 di dunia kerana “kedekvt” untuk belajar menc1ntai pa$angan.

 

Sumber: Kashorga

Be the first to comment on "Cintailah Pasangan Sepenuh Jiwa Di Dunia! Di Padang Mah$yar Nanti Kita Tak Kenal Satu Sama Lain."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*