Inilah 6 Jenis Penat Allah Sudah Janjikan Pahala Banyak Bagi Mereka Yang Melakukannya.

1. Pen4t $ebab Meng4jak Kebaikan

Tidak semua orang dapat terima nas1hat atau tegvran untuk kebaikan dia. Malah ada yang memperlek3hkan pula u$aha kita itu. Tapi jangan putu$ a$a. Sedangkan b4tu pun boleh dilembvtkan oleh air. Mungkin mengamb1l masa lama, tapi jangan putu$ asa.

2. Pen4t Kerana Beribadah

Sekejap m0od baik, sekejap m0od ‘ke lavt’. Sitvasi ini adalah n0rmal. Kita manusia biasa ada ma$a semang4t itu tvrun dan naik dalam mel4kukan ibadah. Di saat kepen4tan, semang4t juga tvrut menvrun kerana $eluruh ten4ga zahir dan bat1n sudah sampai t4hap mak$imum.

3. Pen4t Mengandvng, Melah1rkan Dan Menyu$ukan

Subhanallah. Ibu adalah golongan yang paling bertuah apabila pen4t melalu1 fa$a keham1lan, melah1rkan, fa$a berp4ntang, menyu$u kan bayi dan serent4k mengvruskan keperlvan kaluarga.

F1rman Allah:
“Dan Kami wajibkan manusia berbvat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandvngnya dengan menanggvng kelemah3n dem1 kelem4han (dari awal meng4ndung hingga akhir menyusu1nya), dan temp0h mencera1kan $usunya ialah dalam masa dua t4hun.” (Surah Luqman, 31:14)

4. Pen4t Mencar1 N4fkah

Bag1 meneruskan kelang$ungan hidup, kita perlv bekerj4 mencar1 rezeki halal bag1 member1 n4fkah kepada keluarga. Sepanjang bekerj4 itu, kita akan bera$a pen4t. Namun, percay4lah jika ia adalah rezeki dan n4fkah yang h4lal, maka ia adalah sesuatu yang disuka1 Allah.

5. Pen4t Sepanjang Menvntut Ilmu

Menvntut ilmu tidak terh4d untuk pelajar sahaja. Selagi kita berny4wa, selag1 itu kita dalam pro$es belajar; menvntut ilmu menambah pengetahvan $ebagai u$aha meningkatkan d4rjat kita di m4ta Allah dan manusia.

6. Pen4t Uru$ Keluarga

Tiada $iapa yang berani meng4takan bahawa$anya menguru$kan keluarga itu sebagai satu kerj4 yang mudah dan tidak memen4tkan. Tanggvngjawab amat besar bagi mema$tikan $eluruh keperlvan keluarga dipenuh1; makan, minum, tempat t1nggal, pend1dikan, kes1hatan dan banyak lagi. Semvanya perlv diuru$ dengan baik, apat4h lagi dvgaan mel4nda keluarga.

Kepen4tan ini amat di$ukai Allah kerana kita g1gih beru$aha untuk memb1na keluarga sakinah

 

Sumber: Kata Ustaz

Be the first to comment on "Inilah 6 Jenis Penat Allah Sudah Janjikan Pahala Banyak Bagi Mereka Yang Melakukannya."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*