$akit Sebab Sihir Ain, Elakkan Bercerita Terlalu Kerap Tentang Nikmat Pinjaman Allah.

Ter1ngat ustaz bercer1ta, kalau di Tan4h H4ram, masyarakat di sana kebiasaannya akan melet4kkan besar-besar kal1mah Masya-Allah Tabarakallah di ruang rvmah mereka atau h4rta yang mereka ada, supaya apabila orang melihat dengan takjvb kelebihan tersebut, mereka sebvt Allah dahulu, maka terhapu$lah ‘a1n yang ada.

N1kmat P1njaman Allah

Ustaz pun ada cerita, kalau tak ada keperlvan pent1ng, seba1knya el4kkanlah bercerita terlalu kerap tent4ng n1kmat p1njaman Allah kepada kita, apatah lagi h4l yang sep4tutnya priva$i seperti h4rta/kekay4an/pendap4ta n dan lain-lain. H4l ini bukanlah untuk menyek4t diri kita pun, melainkan h1kmahnya sebagai f4ktor ke$elamatan juga $ebenarnya.

M1nta Perl1ndungan Allah

Ambillah kejad1an yang berlakv kepada orang la1n sebagai ikt1bar untuk d1ri sendiri. Bagi orang yang tiada pil1han, contohnya onl1ne $eller yang perlu bvat pers0nal brand1ng di med1a $osial, biasakan d1ri untuk mvlakan uru$an dengan mem1nta perl1ndungan Allah.

أعوذ بكلمات الله التامة من كل شيطان وهامة ومن كل عين لامة.
Maksudnya, ‘Aku memoh0n perl1ndungan dari kalimah Allah yang sempurna daripada segala g0daan sya1tan, anc4man ha1wan buas dan daripada pandangan m4ta (‘a1n) yang j4hat.’

Bvat yang mudah ter$inggung atau mudah menyanjvng akan kelebihan m4khluk, banyakkan ist1ghfar juga. Berp4da-pad4lah dalam segalanya kerana semuanya datang dari Allah bel4ka.

Per1ngatan untuk diri saya sendiri juga, terutamanya yang banyak buat $ilap, terlala1 alp4.

Baca Lagi Di Sini:

Be the first to comment on "$akit Sebab Sihir Ain, Elakkan Bercerita Terlalu Kerap Tentang Nikmat Pinjaman Allah."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*