Dilarang Cabut Uban Tapi Kita Dibenarkan Mewarnakannya, Tapi Dengan Satu $yarat.

لاَ تَنْتِفُوا الشَّيْبَ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَشِيبُ شَيْبَةً فِي الإِسْلاَمِ إِلاَّ كَانَتْ لَهُ نُورًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Maksudnya: “Jang4nlah kalian mencabvt uban. Tidak ada seorang muslim yang mana tvmbuh padanya sehelai vban di dalam islam mela`nkan uban tersebvt akan menjad1 cahaya bvatnya pada hari k1amat.”

Manakala dalam r1wayat yang lain Rasulullah S.A.W meny5takan:

لاَ تَنْتِفُوا الشَّيْبَ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَشِيبُ شَيْبَةً فِي الإِسْلاَمِ إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِهَا حَسَنَةً وَحَطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةً

Mak%udnya: “Tidak ada seorang muslim yang mana tumbvh padanya sehela1 ub5n di dalam islam mela1nkan Allah akan menuli%kan untuknya dengan ub5n tersebut satu kebaikan dan Allah akan mem4damkan ke$alahannya dengan ub4n ter$ebut.”

Imam al-Nawawi meny4takan kem4kruhan menc4but ub4n sebaga1mana yang dipeg4ng oleh ul4ma’ Syafi’iyyah, dan ditega$kan oleh al-Ghazali al-Baghawi dan selainnya. Samada ub4n di janggvt atau kep4la, hvkumnya tetap makrvh. Dalam sebvah r1wayat daripada Saidina Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu bahawa beliau berkat4:

يُكْرَهُ أَنْ يَنْتِفَ الرَّجُلُ، الشَّعْرَةَ الْبَيْضَاءَ مِنْ رَأْسِهِ وَلِحْيَتِهِ

Mak$udnya: “Dimakrvhkan bag1 seorang lelaki itu mencabvt rambvt yang putih daripada kep4lanya dan juga janggvtnya.

Imam Al-Nawawi ket1ka mensy4rahkan hadis ini berk4ta: “Kata para ashab kami (al-Syafi’iyyah) dan juga para ashab Malik, hvkumnya adalah m4kruh dan ia tidaklah h4ram.”

Jika demikian hvkumnya, adakah boleh mew4rnakan ub4n? Ia dib0lehkan berda$arkan $ebuah r1wayat daripada Jabir Bin Abdillah Al-Ansari radhiyallahu ‘anhuma bahawa ket1ka Abu Quhafah dibawa pada hari pembvkaan kota Makkah, maka ke4daan rambvtnya sudah terlampav putih. Maka Nabi S.A.W ber$abda:

غَيِّرُوا هَذَا بِشَىْءٍ وَاجْتَنِبُوا السَّوَادَ

Mak$udnya: “Ub4hlah ini (ub4n) dengan $esuatu dan jauh1lah warna hitam.”

Hadis di atas jela$ menunjukkan keharusan mengvbah warna putih uban kepada warna selain hitam seperti dengan menggvnakan inai dan perkar4-perkar4 lain yang halal. Manakala hadis di atas juga jela$ menvnjukkan kehar4man mengvbah warna ub4n kepada warna hitam dan inilah pend4pat yang terp1lih di dalam mazhab kita, sebagaimana yang diny4takan oleh Imam al-Nawawi. Wallahu a’lam.

 

Sumber: Kashoorga

Be the first to comment on "Dilarang Cabut Uban Tapi Kita Dibenarkan Mewarnakannya, Tapi Dengan Satu $yarat."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*