Suami Mahu Berpoligami Tak Perlu Kebenaran Isteri Pertama? Ini Penjelasan Peguam

BERSAMA Peguam Syarie Tetuan Mohd Irwan Mohd Mubarak, Nurfarhana Abd Manaf

S0ALAN

Sebelum berkahwin, suami saya merupakan seorang kak1 perempuan. Saya yak1n yang dia akan berub4h selepas kami berkahwin. mal4ngnya, peranga1nya semak1n menj4di-j4di.

Pada suatu hari, ada seorang lelaki menghubungi saya dan memberitahu suami saya sudah berkahwin lain. Saya risau memikirkan h4k n4fkah dan penj4gaan anak sek1ranya saya membu4t keputu$an untuk bercera1 dengan suami. Apakah h4k saya sebagai seorang isteri yang boleh ditvntut di mahk4mah?

JAW4PAN

Hak1katnya masyarakat kita tidak menyedar1 bahawa, suami tidak memerlvkan keben4ran isteri pertama untuk berp0ligami. Dalam $eksyen 23, En4kmen Und4ng-Und4ng Keluarga Islam, member1 iz1n atau tidak, ia tidak meng1kat hak1m $yarie untuk memutu$kan tvntutan pol1gami yang difa1lkan oleh pih4k suami.

Suami hanya perlu memberitahu hasrat untuk berpol1gami kepada isteri pertama dan ia bukan sekadar makluman semata-mata. Dalam permoh0nan tersebut, diny4takan b0rang-b0rang berka1tan maklum4n per1badi isteri sed1a ada dan ala$an untuk berpol1gami.

poligami

 

P1hak suami perlu memenuhi ala$an pol1gami yang ditet4pkan. Selain itu, suami juga mest1lah melamp1rkan jvmlah tanggvngan dan kem4mpuan terh4dap isteri pertama serta anak-anak.

Dalam tuntvtan tersebvt, suami perlu ber1krar aku janj1 si suami yang mana jam1nan untuk menanggvng n4fkah isteri sedia ada serta anak-anak dan bakal isteri.

suami juga wajib membuat pengi$ytiharan h4rta terma$uk h4rta sepencar1an supaya h4k isteri sed1a ada dijam1n jika berlakv percera1an atau sebaga1nya.

poligami

Bagi wanita diluar sana, terutamanya isteri kedua atau ketiga atau keempat, saya ingin menas1hatkan bahawa pern1kahan tanpa mengikvt pr0ses und4ng-und4ng yang $ah akan men1mbulkan ma$alah di kemudian hari.

Si suami b4kal berdep4n dend4 tidak melebihi RM1,000 atau penjar4 kur4ng enam bulan atau kedva-dvanya sekali.

Oleh itu, saya sy0rkan kepada wanita yang berdep4n i$u suami n1kah $enyap-$enyap ini untuk $egera mend4patkan na$ihat gvaman.

Ia pent1ng untuk mereka mengetahu1 h4k sebaga1 isteri sed1a ada jika perkahwinan itu diteru$kan atau hak selepas bercera1 sekiranya t1mbul i$u pengaba1an.

Si isteri juga boleh membu4t tvntutan hart4 $epencarian sep4njang temp0h perkahw1nan sebaik sahaja mengetahu1 suami berkahwin lain. Boleh juga difa1lkan selepas percera1an.

Saya juga menas1hatkan para wanita tidak cepat melent1ng sehingga membvat sesuatu tidak $epatutnya. Apa yang boleh saya sar4nkan adalah mereka perlu mend4patkan na$ihat daripada individu yang boleh dipercaya1, ar1f hvkum $yarak dan und4ng-und4ng. Sek1ranya mengamb1l keputu$an melvlu, ia akan member1 ke$an kepada d1ri dan anak-anak nant1.

 

Sumber: Sinarplus

Be the first to comment on "Suami Mahu Berpoligami Tak Perlu Kebenaran Isteri Pertama? Ini Penjelasan Peguam"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*