Ikan Cuci Cerm1n Penaw4r Mujar4b Penyak1t Ek.zema (Petu4 Tradisional)

Ikan bandar4ya dalam baha$a sa1ntifik adalah Hyp0stomus plec0stomus.

Semalam tay4r m0tosikal tua saya p4ncit jadi saya men0lak mot0sikal saya. Ketika saya l4lu di kawasan sebuah sunga1 saya lihat beberapa orang sedang menj4la ikan di situ.

Boleh dikatakan banyak ikan yang mereka dapat di sungai itu, ikan yang mereka dapat ialah seperti ikan l4mpam, talap1a serta h4ruan. Ikan cerm1n yang masuk dalam j4la, mereka bu4ng begitu saja.

Saya tanya, “kenapa bu4ng ikan ini bang?”

Jaw4b mereka ikan tu tak boleh dimakan dengan sel4mba sahaja mereka akan membu4ng ikan band4raya itu. J4wab mereka amb1llah kalau hendak.

Lalu saya bert4nya kepada mereka, “boleh saya amb1l anak tu bang?”

Dengan pendek mereka menj4wab, “amb1llah.”

Saya pun mengamb1l semua ikan yang mereka bu4ng itulah dan ikan itu akan saya gun4kan untuk memb4ntu seorang budak yang berma$alah dengan penyak1t kul1t ec.zema.

Tahvkah anda ikan cuc1 cerm1n boleh meraw4t penyak1t ek.zema?

ubat penyakit gatal kulit

Caranya sungguh mudah carikan ikan cuc1 cerm1n dalam enam atau tujuh ek0r kemudian s1ang kul1tnya yang ka$ar itu dan amb1l i$inya untuk dij4dikan sup dan makan sup serta i$i ikan tersebut.

In Sha Allah kalau selalu diamalkan selalu penyak1t kul1t ek.zema akan pul1h dengan cara raw4tan ini.

Jangan anda terkejvt bila mem4kan i$i ikan ini nanti kerana ra$anya cukup sedap dan tak perlu diri$aukan kerana ia halal untuk dimakan.

Kalaulah dan bermacam ub4t anda gunakan untuk meraw4t penyak1t eczema tak juga sembvh, cuba anda menggun4kan cara ini pula, mana lah tahu kalau ia sera$i dengan anda. – Md Rosdi Hassan.

Tidak sal4h untuk anda mencuba dan menjad1kan ikan cuc1 cerm1n ini sebagai cara untuk mengata$i penyak1t kul1t ek.zema ini mem4ndangkan ia terbukt1 boleh dimakan selain tidak akan memud4ratkan jika dimakan. Sem0ga memb4ntu dan bermanfaat.

 

Sumber: Media maklumat

Be the first to comment on "Ikan Cuci Cerm1n Penaw4r Mujar4b Penyak1t Ek.zema (Petu4 Tradisional)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*