Tips Ajar Anak Pet4h Dwibaha$a Macam Anak Hanis Zalikha

Bila anak-anak sudah mencapa1 umur setahun dan keatas, antara kebolehan baharu yang boleh dilihat dalam kalangan mereka adalah kebolehan untuk bercakap. Jadi, fa$a inilah yang paling pent1ng untuk melat1h mereka menyebvt perkataan-perkataan yang ser1ng digun4kan dalam kehidupan.

Bukan itu sahaja, kalau boleh mest1lah ibu bapa mahu anak pet4h bertvtur dalam baha$a selain Baha$a Malaysia seperti Baha$a Inggeris sejak dari kecil macam anak-anak Hanis Zalikha bukan? Jadi, ini antara beberapa strateg1 yang anda boleh gun4kan untuk melat1h anak b1jak dw1baha$a sebelum usia 12 tahun.

MACAM MANA NAK AJAR ANAK PET4H DW1BAHA$A?

Kalau tengok IG saya suka tengok lG Hanis Zalikha. Bukan tengok dia. Tapi seronok tengok anak dia. Pet4h dan comel berkelet4h. Budak besar-besar ni, selain pipi, kepet4han diorang pun boleh jadi a$et. Kan? Lagi pulak bila muka Melayu tapi speaking. Comel je!

Dulu berm1mpi juga nak anak-anak saya speak1ng London macam Peppa Pig tu. Tapi apakan d4ya, cub4an sering g4gal bert4han. Kadang tu, adalah 10 minit cuba speak1ng. Lepas tu dah tercakap Melayu balik. Tak kel1ru ke budak-budak kejap cakap BM, kejap cakap BI? Jawap4nnya yang saya dapat dari sebuah ensikl0pedia tentang 0tak, TAK, KALAU :

1. Kita aj4r dw1baha$a sebelum usia anak 12 tahun

2. Dapat rans4ngan baha$a sebanyak 11 juta pat4h perk4taan setahun (melalui pelbagai sumber) untuk satu baha$a. Ini untuk dapatkan tah4p pet4hlah!

3. Strateg1 yang betul. Kalau kejap BM, kejap BI, kejap speak1ng Gh0mbau, kejap speak1ng Ganu, ra$anya jiran sebelah dengar pun c0nfuse.

KENAPA UMUR 0-12 TAHUN?

Seb4b, waktu tu, bahag1an 0tak yang bernama Wern1ck & Br0ca sangat akt1f. Espec1ally dwib4hasa. WERN1CK adalah bahag1an 0tak yang bek3rja untuk b4ntu kita memah4mi maksud sesu4tu ayat. BR0CA are4 pula digun4kan semasa berc4kap. Ia akan memb4ntu menj4na ar4han untuk menyu$un ayat.

Tu seb4b kita teng0k anak yang dah biasa dw1baha$a dari kecik, diorang jadi senang nak belajar baha$a lain. Bahag1an ot4k yang 2 ni dah akt1f dari kecik. Kalau dah lepas 12 tahun baru nak belajar, boleh aje. Cuma bahag1an 0tak ni dah tak se4ktif masa kecik.
Macam nak lentvr bvluh bila dah jadi rebvng. Kera$ sikit.

STRATEG1 NAK ANAK PET4H DW1BAHA$A

1. STRATEG1 0POL

OP0L bermaksud, ‘One Parent, One Langu4ge’.
Ken4 bu4t keputu$an, s1apa nak c4kap BM, s1apa nak c4kap BI. Tak apalah leve.l BI kita tak setinggi Oxf0rd. Tapi cub4lah jangan c4mpur-c4mpur.

2. ML@H

Yang ini biasa digun4 oleh orang yang dvduk luar neg4ra. Anak kat sekolah dan dengan kawan-kawan cakap Engli$h / Arab/ baha$a komun1ti. Tapi kita kat rumah je bertvtur Baha$a Melayu. C0ntoh.

3. T&P (TIME & PLACE)

Dalam seminggu tu, kita boleh pil1h hari apa untuk kita i$ytiharkan ‘$peaking Day’. Contohnya hari Jumaat je ke. Atau setiap hari, waktu berma1n bersama (b0nding time) je kita ‘speak1ng’.

Kalau anak korang dah tererr nanti, insya Allah cerah pelu4ng mereka nak belajar luar neg4ra. Seterusnya pulang bawa jodoh orang luar neg4ra. Tiber. Sel4mat mencuba!

 

Sumber: Hanis ZalikhaWawa Shauqi

Be the first to comment on "Tips Ajar Anak Pet4h Dwibaha$a Macam Anak Hanis Zalikha"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*