“Mak Dah Tak Ada..”- W4nita Seb4k Anak Yatim M1skin Minta Wang Beli Air Lepas Balik Sekolah

Tidak din4fikan, harga bahan mentah semakin melambung naik menyebabkan kos sara hidup semakin meningkat. Yang miskin menjadi semakin mi$kin. Apa yang menyedihkan, makanan di sekolah juga semakin mahal harganya.

Paling menyedihkan, murid-murid perlu menahan lapar ketika di sekolah.

Terbaharu, sebuah perk0ngsian di Facebook wanita bernama Tie Ruzilawati sangat meruntun jiwa. Terbaharu, wanita yang dikenali sebagai Tie ini berkongsi sebuah kisah mengenai murid miskin yang dijumpai di pondok sekolah.

Dia bertemu kanak-kanak tersebut ketika sedang menunggu untuk menjemput anaknya pulang dari sekolah. Menurutnya, melihat sahaja pakaian lusuh murid tersebut membuatkan hati seorang ibu cukup berasa sayu ditambah pula dia memakai sepasang kasut yang dilihat sudah u2ur.

“Tengah tunggu Adam kat pondok sekolah tadi, ada seorang budak perempuan ni datang minta duit. Tak banyak pun dia minta, hanya untuk beli air je.

Jelasnya, tidak lama kemudian, murid tersebut datang semulan sambil memulangkan bagi wang yang diberikan olehnya tadi. Dia bertanya, kenapa pulangkan?

“Pagi tadi saya dah bawa wang belanja RM3”– Jawab murid berkenaan.

Dalam hati Tie, apa budak zaman sekarang nak makan dari pagi sampai petang dengan duit belanja RM3. Mungkin, nilai tersebut sahaja keluarganya mampu beri.

Barangkali kehadirannya disenangi, kanak-kanak itu kemudian duduk di sebelahnya.

Dalam pertemuan singkat itu, Tie Ruzilawati menyifatkan kanak-kanak tersebut sebagai seorang yang petah berkata-kata dan pembawakan diri tidak padan dengan usianya.

“Saya tanya tunggu mak datang ambil ke? Dia cakap ‘tak, mak tak ada. Saya tinggal dengan wan (nenek) dan ayah pun kerja. Tengah malam baru ayah balik’,” katanya yang mengimbas kembali perbualannya bersama kanak-kanak itu.

Mempunyai naluri keibuan, jawapan anak yat`m mengndang $ebak Tie Ruzilawati.

“Ya Allah, $edihnya anak-anak membesar tanpa perhatian seorang ibu. Sambil dok sembang, sempat mata mel1lau pandang dia.

“$edih sangat tengok, dengan baju yang k0tor dan lu$uh. Kasut dua-dua bel4h nak tercabut tapak. Nak balik tadi cakap kat dia, ‘esok tunggu acik kat sini ya. Nanti acik bawakan kasut lain’.

“Terus dia pelvk aku, tu yang tak tahan sambil dia tanya betul ke aku nak bagi dia kasut sekolah yang lain? Terkeluar air mata seorang ibu,” katanya

Menerusi perkongsian berasingan, kata Tie Ruzilawati, kanak-kanak itu datang menemuinya keesokan hari di l0kasi sama di pondok sekolah seperti yang dijanjikan.

“Dari jauh lagi dah tengok dia tersenyum. Suka tengok senyuman ikhlas daripada budak sekecil itu. Walaupun pemberian ini tak seberapa, tapi begitu bermakna baginya.

“Apabila dapat memberi, jiwa rasa tenang sangat. Dalam rezeki kita ada rezeki dia. Semoga anak ini menjadi anak solehah berjaya dunia dan akhirat. Amin,” tulisnya.

Menerjh ke ruangan komen, rata-rata warganet turut $ebak mendengar keper1tah hidup yang terpksa ditempuhi oleh kanak-kanak tersebut. Ramai antara mereka turut mendoakan agar urusan kanak-kanak tersebut dipermudahkan di dunia dan di akhirat.

Allahuakbar..$edihnya dgr crita tentang adik ni..semoga Allah jga adik ni..

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pen Pilot

Sumber:Teh Tarik Kaw

Be the first to comment on "“Mak Dah Tak Ada..”- W4nita Seb4k Anak Yatim M1skin Minta Wang Beli Air Lepas Balik Sekolah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*