Da’i Syed b3bas tudvhan jen4yah s3k$ual… Pengadu alami kemvrungan, beberapa kali ced3rakan diri

DUA tahun naik turun mahkamah, akhirnya pendakwah selebriti Syed Shah Iqmal menarik nafas lega apabila dia dilepas dan dibebaskan (DNA) atas pertvduhan menc4bul serta melakukan per$etubvhan luar tabii terhadap seorang penuntut kolej swasta.

Keputusan tersebut dibuat oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya pada Selesa. demikian lapor Kosmo.

Hakim Jamaludin Mat memutuskan demikian selepas membenarkan permohonan peguam Syed Amirul Syed Edros yang mewakili Syed Shah Iqmal, 27, agar anak guamnya dilepas dan dibebaskan daripada kedua-dua pertvduhan itu.

“Saya bersetuju dengan hujahan peguam bela, kes ini di DNA, Orang Kena Tuduh (OKT) dilepas dan dibebaskan mengikut Seksyen 254 (3) Kanun Tatacara Jenayah bagi kedua-dua kes dan wang jaminan (RM25,000) dikembalikan,” kata Hakim itu.

“Laporan polis yang menjadi asas, telah ditarik balik oleh pengadu dalam keadaan sukarela, tanpa paksaan atau wujudnya elemen habuan.”

SYED AMIRUL SYED EDROS

PEGUAM BELA

Sebelum ini, pendakw4an yang diwakili Timbalan Pendakwa Raya Norhashimah Hashim mem0hon k3s yang dipertuduhkan ke atas tertvduh itu dilepas tanpa dib3baskan (DNNA) mengikut Seksyen 254 (2).

“Selepas meneliti keseluruhan k3s, pihak pendakwaan memohon ke$ ini diperintah untuk DNNA. Ia memandangkan antara lain pengadu dalam kes ini mengalami kemvrungan serius atas kejadian yang menimpanya sehingga pengadu beberapa kali menc3derakan diri sendiri dan mempunyai ‘D3ath W1shes’ (keinginan mati)”, kata Norhashimah.

Menurut Norhashimah perintah DNNA tidak akan memprejudiskan tertvduh selagi tidak dibuktikan bers4lah dia tidak perlu rasa terb3ban malah dia dilepas dengan ikat jamin oleh mahkamah sebelum ini.

Untuk rekod, Syed Iqmal Shah atau Syed Iqmal Shah Syed Mohammad Shaiful Jamalullail bedepan dengan dua pertuduhan itu sejak Oktober 2020.

Syed Iqmal

Da’i Syed pernah alami kemurungan disebabkan kes çabul.

Dalam pada itu, peguam Syed Amirul ketika berhujah berkata, pengadu dilihat tidak lagi berminat meneruskan k3s tersebut apabila memberi alasan mengalami kemurvngan dan berada dalam keadaan tidak baik untuk memberi keterangan.

Biarpun wajar untuk berasa simpati kepada mang$a, namun mahkamah telah menetapkan sebanyak 13 kali tarikh termasuk sebutan k3s namun pengadu sendiri telah menarik balik laporan pada Disember tahun lalu.

“Ini menunjukkan pengadu tidak berminat untuk meneruskan kes ini. Laporan polis yang menjadi asas, telah ditarik balik oleh pengadu dalam keadaan sukarela, tanpa paksaan atau wujudnya elemen habuan,” katanya.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by SYED IQMAL 🌍 (@daisyed_)

Menurut peguam itu lagi sekiranya perintah DNNA diberikan peguam itu berkata, ia membawa maksud tertvduh masih boleh dituduh bila-bila masa dan perkara itu akan menghantui tertuduh sebagai pesalah $eks.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pen Pilot

sumber: mStar

Be the first to comment on "Da’i Syed b3bas tudvhan jen4yah s3k$ual… Pengadu alami kemvrungan, beberapa kali ced3rakan diri"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*