Jang4n HaIaIkan 0rang Yang Berhut4ng. Kenapa? Jom Baca Artikel Ini

PERKARA biasa jika ada kawan-kawan yang berhutang. Perkara biasa juga jika ada kawan-kawan yang t4k bayar hut4ng. Ada ketika tuntut semula hvtang,

seolah-olah seperti kita pula yang meminta sedekah. Mukanya selamba, muka kita pula yang malu-malu alah. Ada juga sehingga putus silaturrahim.

Ramai yang mal4s ambil pusing lalu halalkan sahaja. Sikap yang bagus tapi agak kur4ng beruntvng. Saya nasihatkan jangan dihalalkan 0rang berhut4ng itu. Tapi berikan dia masa untuk membay4rnya. Dari Sulaiman bin Buraidah dari ayahnya katanya;

“Saya mendengar Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda, ‘Sesi4pa yang memberi masa kepada 0rang berhut4ng yang kesempitan, dia akan mend4pat pahala satu sedekah untuk setiap hari’.

“Kemudian aku mendengar baginda berkata, ‘Sesiapa yang memberi masa kepada 0rang yang berhut4ng yang kesempit4n, dia akan mendapat dua pahala sedekah untuk setiap hari’.

“Aku pun bertanya, Wahai Rasulullah, engkau kata, ‘Sesiapa yang memberi masa kepada 0rang berhvtang yang kesempit4n, dia akan mendapat pahala satu sedekah untuk setiap hari’.

Kemudian aku mendengar engkau berkata, ‘Sesiapa yang memberi masa kepada 0rang yang berhut4ng yang kesempitan, dia akan mendapat dua pahala sedekah untuk setiap hari’.

Lalu baginda bersabda, ‘Dia akan dapat pahala satu sedekah untuk setiap hari sebelum tiba waktu pemb4yaran. Jika tiba masa pembay4ran lalu dia masih memberi masa, dia akan mendapat pahala dua kali sedekah untuk setiap hari’.” [HR Ahmad 22942; Isnaduh Sahih]

Contoh, jika anda memberi tempoh 2 bulan untuk melunaskan hut4ng kepada si peminj4m, maka selama 2 bulan itu anda akan mendapat satu pahala sedekah setiap hari, Insya’Allah.

Apabila telah sampai tempoh dua bulan tadi, anda beri lagi masa kepada peminj4m, maka ketika itu anda akan mendapat 2 pahala sedekah setiap hari, Insya’Allah.

Tapi apa nilainya satu pahala sedekah itu? Banyakkah? Saya bawakan beberapa hadis lain untuk menunjukkan betapa besarnya satu pahala sedek4h itu.

“Sed3kah memadamkan d0sa sepertimana air memad4mkan 4pi.” [HR al-Tirmidzi 2616; Sahih]

“Hindarkan dirimu dari Neraka walaupun hanya dengan separuh kurma, jika tid4k ada maka dengan bertuturlah kata yang baik.” [Muttafaq ‘alaih]

“Setiap 0rang di bawah naungan sedek4hnya sehingga diputuskan hukvm di antara manusia.” [HR Ahmad dan Hakim dan disahihkan oleh Al-Albani]

Dan ada banyak lagi hadis tentang kelebihan sedekah termasuklah mengubati peny4kit jasmani. Begitu besar pahala sedekah sehingga boleh menghapuskan d0sa,

menghindarkan Neraka, menjadi naungan di Mahsyar, dan ada pelbagai hadis lain yang jika anda teliti menunjukkan amalan sedekah ini adalah amalan yang besar manfaatnya.

Dan anda pula memiliki pahala sedekah setiap hari, hanya kerana anda melanjutkan tempoh kepada peminj4m untuk memb4yar hut4ng. Boleh jadi hut4ng itu hanya RM10 sahaja. Atau bahkan mungkin RM1?

Jadi, biarlah jika hut4ng anda berpuluh tahun tidak dib4yar, anda tetap mendapat pahala sedekah setiap hari yang sebenarnya sangat besar di sisi Allah.

Dan akhir sekali, jika si peminj4m telah mampu untuk membay4rnya walaupun setelah dia m4ti melalui warisnya, maka ketika itu, anda sedekahkanlah sahaja kerana ada hadis lain yang berbunyi;

“Sesiapa yang memberi masa kepada 0rang berhut4ng yang kesempit4n atau menghalalkan hut4ng itu, Allah akan melindunginya di bawah bayanganNya.” [HR Muslim 7512].
Allahua’lam. Semoga bermanfaat. Barakallahufikum.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Jang4n HaIaIkan 0rang Yang Berhut4ng. Kenapa? Jom Baca Artikel Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*