Mi$tik Tiang Seri Rumah, ‘Penjag4’ Rumah Melayu Lama Ini Yang Di B0ngkarkan

PERNAH anda dengar tentang tiang seri rvmah? Kebanyakan rumah-rumah tradisional Melayu pada zaman dahulu mempvnyai sebatang tiang yang dipanggil tiang ser1.

Tiang ser1 ini kedudukannya di tengah rumah ibu dan sangat istimewa berband1ng tiang-tiang yang lain.

Mengikvt kepercayaan Melayu dahulu, mewujudkan tiang siri masyarakat bertujuan untuk m3njaga keselamatan dan bertindak sebagai perisai daripada ganggu4n jah4t.

Bagaimana pul4 sebatang tiang kayu boleh berbuat demikian? Jika dilihat daripada segi log1knya, tetapi ini tetap dan jelas sama sekali tidak berfungsi apa-ap4 untuk keselamatan.

Dahulu kami pernah men3mubual seorang warga emas bernama Zakaria dari Machang, Kelantan. Menurvtnya, agak sukar untuk membuktikan sama ada benar tiang siri mempunyai ku4sa mistik.

Ini kerana tiada bukti kvkuh mengenainya. Namun, kepercayaan masyarakat Melayu dulu yang kuat berp3gang atas kepercayaan khurafat menyebabkan mereka sanggup melakukan perjanj1an dengan makhluk Ghib.

Menurut Zakaria, siri kisah ti4ng yang ada ‘penjaganya’ itu berlaku disebabkan kehadiran entit1 yang ‘dilantik’ sebagai pengawal untuk menjaga keselamatan rumah itv.

Soalnya, bagaimana pula ‘p3njaga’ itu boleh hadir dalam tiang ini?

Jelas Zakaria, pada zaman dahulu sebelum sesuatu tiang seri dipacak, upacara ‘menjamu’ akan dilakukan oleh pawang dan dukun. Itu menggunakan mantera-mantera yang dibaca khas bagi memanggil semangat untuk dimasukkan ke dalam siri tiang.

Selepas selesai upacara itu, siri ti4ng akan dipacak ke dalam tanah dan barulah proses pembinaan rumah b3rmula.

Kami juga dahulu pernah bertany4kan perkara ini kepada Ar. Mastor yang ketika itu merupakan ketua Jabatan Sen1 Bina di Fakulti Kejuruteraan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Menurutnya, tiang seri dalam bidang seni bina bermaksud sebuah tiang yang paling tinggi terletak di tengah-tengah ruang rumah. Tiang ini tidak berdinding dan merupakan tonggak utama untuk menyokong kedudukan rumah.

Tiang series biasanya diambil daripada sebatang pokok keras seperti cengal dan balau. Tiang ini memang istimewa berbanding tiang-tiang lain kerana ia merupakan keunikan dalam seni bina Melayu.

Berdasarkan kajiannya, hampir 100 peratus rumah tradisional Melayu mempunyai siri tiang. Malah, siri kaitan tiang dengan unsur mistik memang perkara sinonim dikaitkan.

Replika seni bina rumah Melayu lama. Tiang series merupakan tiang yang paling tinggi di tengah rumah.
Kata Mastor, dia sendiri pernah menyaksikan bagaimana unsur entiti ini menjalankan tugasnya sebagai penjaga rumah sewaktu dia bersama beberapa pengkaji lain sedang menjalankan operasi memindahkan sebuah rumah lama di Kelantan suatu ketika dahulu.

Ketika itu barulah dia faham tentang apa yang dipanggil sebagai perundingan antara manusia dengan entiti yang menjaga rumah itu.

sebelum kejadian tidak diingini berlaku waris rumah itu terlebih dahulu memanggil kepada

Ketika upacara itu berlangsung, beberapa syarat perlu dipenuhi termasuklah menyediakan jamuan yang terdiri daripada telur, pulut kuning dan ayam panggang. Selepas itu, seorang akan mula berkomunikasi dengan penunggu tiang itu bagi mendapatkan persetujuan untuk memindahkan rumah tersebut.

Hanya selepas orang perantara itu memberitahu bahawa ‘penunggu’ tiang seri itu bersetuju, barulah keesokan harinya kerja-kerja untuk membuka dan memindahkan rumah itu dilakukan.

Menurut pendapatnya, masyarakat Melayu zaman dahulu banyak terikat dengan kepercayaan animisme yang kuat yang turut mempengaruhi pemikiran termasuk menerapkannya dalam kehidupan mereka.

sumber:lastnews21h

Perhatian! Pihak news.kini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page news.kini Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Mi$tik Tiang Seri Rumah, ‘Penjag4’ Rumah Melayu Lama Ini Yang Di B0ngkarkan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*