HADIS NABI Terbukti Benar! Sungai Eufrat Surut Kemudian Munculnya Gunung EMAS Dari D4sar Sungai!

Meskipun di dunia ini sudah ada banyak sekali lombong emas, namun orang-orang t4mak tak akan puas dan akan terus mencari lagi. Ya, kalau boleh seluruh daratan mereka nak korek untuk,

mendapatkan emas-emas di dalamnya. Ya, emas adalah barang berh4rga yang takkan lekang oleh waktu. Ketika matawang biasa kita gunakan sampah, emas akan kekal stabil sepanjang zaman.

Soal eksplorasi, diramalkan nantinya manusia akan menemukan satu tempat di mana di situ emas-emas bisa diambil dengan sangat mudah dan jumlahnya amat banyak.

Ya, ketika sungai Eufrat yang ada di Timur Tengah mengering, saat itulah nampak bongkahan-bongkahan emas yang akan membuat mata manusia terpana.

Tapi, emas ini adalah ku’tukan dan tanda keha’ncoran. Ia akan diperebutkan banyak orang yang rela sa’ling memba’ntai satu sama lain. Ramalan ini sendiri harus kita yakini kebenarannya, karena datangnya dari lisan beliau, Nabi Muhammad SAW.

Emas Di Dasar Sungai

Namanya Sungai Eufrat atau Furat. Turut dikenali dengan nama lain iaitu Euphrates dan al-Furat yang bermaksud ‘air paling segar’. Sungai Furat antara sungai terpanjang di Asia Barat. Ia merentasi tiga buah negara iaitu Iraq, Syria dan Turki.

Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tidak terjadi hari qia’mat sehingga Sungai Furat menjadi surut airnya, sehingga ternampak sebuah gunung daripada emas. Maka ramai orang yang berpe’rang untuk merebutkannya.

Maka terbu’nuhlah sembilan puluh sembilan daripada seratus orang yang berpe’rang . Dan masing-masing yang terlibat berkata: “Mudah-mudahan akulah orang yang terselamat itu”. Dalam riwayat lain pula disebutkan:

“Sudah dekat suatu masa dimana Sungai Furat akan menjadi surut airnya lalu ternampak perbendaharaan daripada emas, maka barang siapa yang hadir disitu janganlah ia mengambil sesuatupun daripada harta itu”.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim. Hadis itu jelas menerangkan bahawa sungai yang mengalir di tiga negara besar ini akan surut apabila tiba waktunya.

Ketika itu akan tersingkaplah harta karun yang tersembunyi di dalamnya. Begitu besar nilainya apabila diibaratkan bagai gunung emas hingga manusia sanggup berbu’nuhan untuk merebut kekayaan itu.

Sungai Eufrat Diramalkan Akan Kering

Dengan panjang kurang lebih sekitar 2.781 kilometer serta volume air sejumlah milion kubik, rasa-rasanya musta’hil bagi sungai Eufrat untuk kering. Namun,

Rasul mengatakan jika nantinya sungai besar ini pada akhirnya akan benar-benar mengering. Dalam sebuah hadist yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Rasul Bersabda, “Sudah dekat suatu masa di mana sungai Eufrat akan menjadi surut airnya…”

Sudah beberapa ratus tahun sejak Rasul mengatakan hal ini namun Eufrat belum kering-kering juga. Namun, belakangan dikabarkan kalau sungai kuno ini mulai defisit jumlah airnya.

Para ahli mengatakan jika di setiap waktunya sungai Eufrat kehilangan banyak air bahkan pernah mencapai 144 juta kubik. Para peneliti juga mengatakan jika terus seperti ini,

sepertinya hanya tinggal tunggu waktu saja sampai Eufrat benar-benar kering. Dari sini, apa yang dikatakan Rasul mulai muncul kebenarannya.

Sudah keringkah sungai ini?

Airnya masih mengalir tapi yang pasti, paras airnya semakin berkurangan hari demi hari. Benarkah ada harta karun didalamnya?

Itu juga belum pasti. Namun, dua batang anak sungai yang mengalir ke Sungai Furat sudah kering. Dan penduduk tempatan menemui kepingan syiling dan perhiasan emas dari dasar anak sungai yang telah surut itu. Malah,

para pengkaji Barat juga sentiasa cuba mencari kebenaran apakah Sungai Furat menyimpan harta tersembunyi seperti yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Justeru,

tidak hairanlah jika pencero’buhan Barat keatas Iraq turut dikaitkan sebagai salah satu agenda mereka yang mahu merebut kekayaan yang tersembunyi dalam Sungai Furat. Apa yang pasti,

ingatan Rasulullah terhadap apa yang bakal berlaku ke atas Sungai Furat tidak musta’hil akan terjadi tidak lama lagi. Ketika ini, sudah dapat dilihat pepera’ngan berlaku dimana-mana sahaja terutama di kalangan mereka yang ta’mak.

Manusia akan bertelin’gkah hingga berbu’nuhan demi bere’but kekayaan dari sungai ini. Seperti yang dikatakan, keringnya Sungai Furat dan timbulnya kekayaan itu suatu petanda bahawa qia’mat bakal menjelma’tidak lama lagi.

Allah berfirman:

“Sesungguhnya qia’mat itu pasti datang, yang Aku sembunyikan masa kedatangannya supaya setiap dari kamu dibalas dengan apa yang telah kamu lakukan”. – Surah Taha, Ayat: 15.

Ingatlah pesan Rasulullah agar menjauhkan diri darinya.

Lupakan kekayaan itu!

Alhamdulillah semoga perkongsian ini mendekatkan kita dengan ALLAH maha pencipta, dan sentiasa mengingatkan kita dengan ma’ti dan qia’mat yang tiba pada bila-bila masa.

Harap tuan/puan dapat like dan share artikel ini kepada rakan-rakan lain mudah-mudahan bertambah ilmu kita bersama!

Sampaikanlah walau hanya sepotong ayat

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "HADIS NABI Terbukti Benar! Sungai Eufrat Surut Kemudian Munculnya Gunung EMAS Dari D4sar Sungai!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*