3 Tahun Suami Sanggup Jaga Isteri Terlantar.

Bachok: “Tidak pernah terl1ntas difikiran saya untuk berkahwin lagi atau mencari penggant1 isteri sebaliknya akan terus menunggu dia hingga kembali sihat dan menj4ganya selagi terdaya,” luah bapa seorang anak, Muhamad Saiful Sudin.

Kini, dia menjag4 isterinya, Norfadilla Che Par, 30, yang terl4ntar $akit selepas melahirkan zur1at sulung mereka kira-kira tiga tahun lalu.

Demi mel4ksanakan tanggungjawabnya, Muhamad Saiful, 31, yang menetap di Kampung Kok Lintang, Gunung di sini, sanggup berhenti kerja di sebuah syarikat bekal4n ten4ga elektr1k untuk memast1kan dirinya sentiasa berada di sisi Norfadila yang sudah tidak dapat menguruskan dirinya sendiri.

Berkongs1 pengalamannya, dia berj4ga sehingga awal pagi bagi menemani isterinya yang kebiasaannya t1dur selepas waktu Subuh.

Menurutnya, selain memandikan dan menuk4r lampin paka1 buang, dia juga perlu memberi Norfadila minum susu setiap empat jam sekali.

“Isteri saya dalam ke4daan baik sebelum dan ket1ka ham1l, namun dengan t1ba-tiba j4ntungnya terhent1 $elama 10 m1nit sewaktu melah1rkan anak kami secara pembed4han.

“Sep4ruh $el ot4knya mat1 di$ebabkan oks1gen tidak sampai dan mujvrlah d0ktor dapat menyel4matkannya dengan izin Allah.

“Empat bulan isteri saya k0ma dan Allah saja tahu bagaimana sed1hnya saya ketika itu dan syukur sangat apabila dia sedar walaupun tidak boleh bercak4p dan perlu menerima r4watan $elama empat bulan lagi di h0spital untuk pemantauan,” katanya ket1ka dihubungi Harian Metro.

Bercerita lanjut, Muhamad Saiful bersyukur kerana tinggal bersama keluarga mentua jadi tidak berseorangan memantau Norfadila walaupun dia sepenuhnya yang menguruskan keperluan isterinya itu.

Anaknya, Muhammad Syahmi yang kini berusia tiga tahun dij4ga oleh kakak iparnya, Norhasirah yang tinggal di kampung sebelah.

“Sedih memang ada kerana isteri jadi begitu ketika melahirkan anak dan setahun selepas kami berkahwin.

“Saya juga pernah hilang semangat terutama ketika isteri koma di hospital kerana melihat keadaannya yang seperti tiada peluang untuk isteri sedar apatah lagi sembuh.

“Bagaimanapun, keluarga yang banyak beri saya kekvatan dan semangat untuk terus cekal menjaga isteri sehingga kini malah mereka juga memb4ntu daripada segi kewangan kerana saya tidak bekerja.

“Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) ada beri el4un sebanyak RM500 tetapi ia tidak cukup kerana perbelanjaan bulanan isteri dianggarkan mencecah RM1,500 dan ia diperlukan bagi membeli lampin pakai buang, bekalan susu untuk setiap tiga hari dan lain-lain lagi,” katanya.

Muhamad Saiful berkata, doktor tidak beri jaminan atau jangkaan tempoh isterinya akan sembuh.

Menurut Muhamad Saiful, jika pulih sekalipun, doktor meminta dia bersiap sedia dengan keadaan Norfadila yang tidak akan normal seperti biasa.

“Dia (Norfadila) mungkin sukar kembali sihat seperti dulu namun saya tidak akan berputus asa malah setiap hari berdoa supaya Allah berinya kesembuhan dan keajaiban iaitu peluang kedua untuk hidup normal.

“Saya tidak pernah menyesal berhenti kerja tiga tahun lalu bagi menjaganya kerana sudah menjadi tanggungjawab sebagai suami untuk ada di sisinya.

“Sekurang-kurangnya, saya tidak akan berasa ralat jika berlaku apa-apa kemudian hari.

“Saya yakin ada hikmah di sebalik ujian ini jadi reda dengan apa yang berlaku dan susah atau senang, biarlah kami bersama,” katanya yang masih membawa Norfadila menjalani pemeriksaan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Kota Bharu setiap enam bulan sekali.

 

Sumber: HMetro

Be the first to comment on "3 Tahun Suami Sanggup Jaga Isteri Terlantar."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*