Penemuan Kenderaan Firaun Yang T3nggelam Di Laut Mer4h. Bukti Bahawa Nabi Musa Pernah Memb3lah Laut Mer4h.

Seorang Arke0logi bernama Ron Wyatt pada akhir tahun 1988 $ilam mendakw4 bahawa dia telah menemu1 beberapa bangka1 roda kereta tempvr kun0 dida$ar lavt mer4h. Menurutnya, mungkin ini merupakan bangka1 kereta tempvr F1raun yang tengg3lam dilautan tersebut ketika digunakan untuk mengej4r Nabi Musa bersama para peng1kutnya.

Menurut peng4kuannya,selain menemui beberapa bangka1 roda kereta t3mpur berkuda, Wyatt bersama para krunya juga menemukan beberapa tul4ng manusia dan tul4ng kuda ditempat yang sama. Penemuan ini tentunya semakin memperku4tkan tek4an bahawa s1sa-s1sa tul4ng b3lulang itu merupakan bagian dari ker4ngka para bala t3ntara Firaun yang tengg3lam di laut Mer4h.

Apalagi dari ha$il penguj1an yang dil4kukan di St0ckhlom University terh4dap beberapa s1sa tul4ng belvlang yang ditemu1,memang ben4r adanya bahwa struktur dan kandungan beberapa tul4ng telah berusia sekitar 3500 tahun s1lam, dimana menvrut sejarah,kejad1an pengejar4n itu juga terjad1 dalam kurun waktu yang sama.

Selain itu, keadaan bentuk r0da juga dapat dilihat secara jela$. Mungkin Allah seng4ja mel1ndungi benda ini untuk menvnjukkan kepada kita semua bahwa mukj1zat yang diturunkan kepada Nabi2-Nya merupakan suatu h4l yang ny4ta dan bukan merupakan cerita d0ngeng belaka.

Diantara beberapa bangka1 kereta tadi, ditemukan pula sebuah roda dengan 4 buah jeruj1 yang terbuat dari ema$. Diandaikan itulah sisa dari roda kereta kuda yang ditungg4ngi oleh raja mereka, Firaun. Pada bahagian pet4 yang didalam bulatan mer4h itulah ,menurut para ahli kira-kira disitulah lokasi dimana Nabi Musa bersama para kaumnya menyeberang1 Laut Mer4h.

Lokasi penyeber4ngan mereka dikat4kan berada di Teluk Aqaba di Nuweiba. Kedalaman maks1mum pera1ran di sekitar lokasi penyeberang4n adalah 800 meter di sisi ke arah Mesir dan 900 meter di sisi ke arah Arab. Sementara itu di sisi utar4 dan $elatan l1ntasan penyeber4ngan (garis mer4h) ked4lamannya mencapai 1500 meter. Anggar4n jarak antara Nuweiba ke Arab sekitar 1800 meter.Lebar l1ntasan Laut Mer4h yang terbel4h dianggarkan 900 meter.

Dapatkah kita membayangkan berapa kekuatan yang diperlukan untuk dapat membelah air laut hingga memiliki lebar lintasan 900 meter dengan jarak 1800 meter pada kedalaman perairan yang rata-rata mencapai ratusan meter untuk waktu yang cukup lama, apatahlagi menurut sejarah, pengikut Nabi Musa pada ketika itu adalah berjumlah ribuan orang? (menurut tulisan lain anggaran jaraknya mencapai 7 km, dengan jumlah pengikut Nabi Musa sekitar 600.000 orang dan waktu yang ditempuh untuk menyeberang sekitar 4 jam).

Lokasi dipercayai Nabi Musa bersama para kaumnya menyeberangi Laut Mer4h

Menurut pengiraan secara sains, anggaran keperluan tek4nan (gaya per satuan luas) sebesar 2.800.000 Newton/m2 atau setara dengan tek4nan yang kita terima jika menyel4m di laut hingga kedalaman 280 meter.

Jika kita kaitkan dengan kecepat4n angin, menvrut beberapa pengir4an, setidaknya diperlukan hembus4n angin dengan kecepatan k0nstan 30 meter/detik (108 km/jam) sepanjang malam untuk dapat membel4h dan mempertahankan belahan air laut tersebut dalam jangka waktu 4 jam!!! Sungguh luar biasa dan mengagumkan, Allah Maha Besar.

Secara ilmiah seharusnya roda tersebut telahpun h4ncur kerana usianya yang telah terlalu tua. Namun jika Allah menghendaki, tiada perkara yang mustahil untuk berlaku dan ianya akan dilindungi sebagaimana mayat firaun yang ter4wet dan masih elok ketika ditemukan untuk menjadi pengajaran bagi manusia tentang kewujudan dan kebesaran Allah SWT. WaAllahhu ‘alam.

 

Sumber: Lakar Media

Be the first to comment on "Penemuan Kenderaan Firaun Yang T3nggelam Di Laut Mer4h. Bukti Bahawa Nabi Musa Pernah Memb3lah Laut Mer4h."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*