[Video] Subhanallah, Masjid Bercahaya Yang Berada Di Kedalaman 1760 Meter Di Bawah Tanah.

Masjid Baabul Munawwar merupakan sebuah masjid yang dibangun di bawah t4nah dgn ked4laman yang sangat dalam, y4kni 1760 meter di b4wah permukaan tanah. M4sjid ini berada di kawasan pertambangan PT. Freeport Papua, dan dapat men4mpung 250 jemaah.

Masjid Baabul Munawwar dire$mikan pada bulan Jun 2016 lalu, $ebagai kemudahan bagi para pekerja agar boleh mel4ksanakan ibadah solat lima waktu. S3lain itu, masjid ini juga bersebelahan dengan G3reja Oikumene Soteria yang juga berada dibawah t4nah. Untuk memenuhi pengud4raan di bawah tan4h, masjid ini dilengkapi dengan al4t s1rkulasi udara. Masjid ini memeg4ng rek0d MURI sebagai masjid terdalam di Indonesia.

Seperti inilah yang dig4mbarkan apabila terb1nanya Masjid Baabul Munawwar yang terletak pada kedalaman 1,760 meter dari permukaan bumi. Masjid Baabul Munawwar yang m3mbawa maksud ‘pintu tempat cahaya’ dibina untuk kegunaan pekerja PT Freeport Indonesia melakukan ibadat, terutama prayer tanpa perlu naik permukaan bumi bahagian atas.

Tentu sekali kewujudan masjid di bawah permvkaan bumi itu adalah man1festasi kepada betapa masjid wujud di mana-mana sekali pun untuk memberi peluang umat Islam mengvnjungi rumah Allah itu biarpun berada jauh di pervt bumi.

Untuk pengetahuan semua, PT Freep0rt adalah pengendal1 l0mbong yang menghas1lkan temb4ga, ema$ dan per4k terbesar di Indonesia yang terletak di Tembagapura, Timika, Papua. Masjid Baabul Munawwar dira$mikan pada Jun 2016 itu cukup berm4kna kepada pekerja yang beragama Islam bagi membolehkan mereka mel4kukan ibadat dalam persekitaran yang s3lesa.

Video:

Untuk pengetahuan semua, Masjid tersebut telah direk0dkan sebagai ma$jid yang dib1na pada ked4laman pervt bumi paling dalam di Indones1a, bahkan di dunia. Masjid memberi manfaat kepada pekerj4 bahag1an 0perasi l0mb0ng bawah t4nah seperti mekan1k, 0perator pemb1naan, elektr1k dan instrum3n.

Sumber:viraltodaypost.com

Be the first to comment on "[Video] Subhanallah, Masjid Bercahaya Yang Berada Di Kedalaman 1760 Meter Di Bawah Tanah."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*