7 Ciri-ciri Yang Membuatkan Suami Tergolong Dalam Lelaki Dayu$.

Penjela$an Ulama Tentang Lelaki Dayus$

Berikut adalah beberapa tafs1ran oleh para ulama berken4an i$tilah dayu$:

  • Seseorang yang tidak ada pera$aan cemburu (kerana 1man) terhad4p ahlinya (isteri dan anak-anaknya).
  • Imam Al-‘Aini pula berkata : “Cembvru law4nnya dayu$.”
  • Berkata pula An-Nuhas: “Cemburu (iaitu l4wan kepada dayu$) adalah seorang lelaki itu mel1ndungi isterinya dan kaum kerabatnya dari ditemu1 dan dilihat (aur4tnya) oleh lelaki bukan m4hram.”
  • Menurvt Imam Az-Zahabi: “Dayu$ adalah sesiapa yang meny4ngka (atau mendapat tanda) bahawa isterinya mel4kukan perkar4 kej1 (seperti z1na) maka ia mengaba1kannya kerana c1ntanya kepada isterinya, maka tiada kebaikan untuknya dan tanda tiada kecembvruan (yang diperlvkan oleh Islam) dalam d1rinya.
  • “Imam Ibn Qayyim pula menyatakan: “Sesungguhnya a$al dalam agama adalah perlunya rasa ambil berat (protect1ve) atau kecemburvan (terhadap ahli keluarga) , dan barangsiapa yang tiada pera$aan ini maka itulah tanda tiada agama dalam dirinya, kerana pera$aan cemburu ini menjag4 hat1 dan menj4ga angg0ta sehingga terjavh dari kej4hatan dan perkar4 kej1, tanpanya hat1 akan mat1 maka mat1lah juga sens1tiviti anggot4 ( terhadap perkara har4m), sehingga menyeb4bkan tiadanya kekvatan untuk menol4k kej4hatan dan mengh1ndarkannya sama sekali.”
Membiarkan isteri tidak menutup aurat juga tanda-tanda suami dayus

Allah L4knat Lelaki Dayu$

Ulama Islam juga bersetuju untuk kategor1kan dayu$ ini dalam bab do$a besar, sehingga disebvtkan dalam satu athar:

Maksudnya: Allah telah mel4knat lelaki dayu$ (l4knat bermakna ia adalah do$a besar dan kerana itu wajiblah dipi$ahkan suami itu dari isterinya dan dihar4mkan bergavl dengannya)

Walaupun ia bukanlah satu f4twa yang terpaka1 secara melua$, tetapi ia cukup untuk menvnjukkan betapa tega$nya $ebahagian ul4ma dalam h4l kedayu$an lelaki ini.

Bila Ma$anya Suami Jadi Dayu$?

Rel4 avrat isteri dan anak perempuan dilihat lelaki lain:

Memb1arkan kecantikan aur4t, bentuk tvbuh isterinya din1kmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pej4bat (jika bekerj4) atau di luar rumah. Sebagai contoh; tidak menegvr atau amb1l pedul1 saat mengetahu1 avrat isteri dan anak perempuan dewa$anya terlihat (ter$elak ka1n) semasa menaik1 m0tor atau apa juga kenderaan sepanjang yang menyebabkan aur4tnya terlihat.

Tak kisah isteri balik l4mbat dari tempat kerja:

Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantarnya pulang ke rumah. Rasa okay apabila membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

Tidak peduli aktiviti anak perempuan:

Tidak melar4ng saat anak perempuannya ber’dat1ng’ dengan tun4ngnya atau teman lelaki bukan mahramnya, selain memb1arkan anak perempuannya berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘sp0rting’ dan memahami.

Bangga dengan isteri berg4ya $eksi:

Menyuruh, meng4rahkan dan berb4ngga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang sek$i di luar rumah.

Membvtakan m4ta:

Memb1arkan isteri disentvh angg0ta tvbuhnya oleh lelaki lain tanpa $ebab yang diiktiraf oleh Islam seperti menyel4matkannya dari lema$ dan yang sepertinya.

Tiada rasa cemburu:

Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

Banyak lagi situasi yang boleh digambarkan tentang permasalahan dayus ini. Yang penting, dayus ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya.
Namun jika ia berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit dayus ke atas dirinya.

Audit dirimu wahai lelaki beriman, jangan kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini. Kepada para isteri dan anak-anak perempuan, jika anda sayangkan suami dan bapa anda, janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori DAYUS yang tiada ruang untuk ke syurga Allah S.W.T. Sayangi dan jagalah diri dan keluargamu dari api neraka.

Ingat lah para lelaki, suami dan ayah, pertahankanlah agama isteri dan keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud: “Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, maka ia adalah mati syahid” (Riwayat Ahmad)

Sumber artikel: jakimsabah

Be the first to comment on "7 Ciri-ciri Yang Membuatkan Suami Tergolong Dalam Lelaki Dayu$."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*