Anak Dua Pusar Di Kepala Bukan N4kal, Tapi Ada Rahs1a Lain Yang Mak-mak Tak Tahu.

Dikurn1akan anak dengan dua atau tiga pusar di kepala seharusnya tidak dilihat sebagai satu bal4. Berleg4r m1tos atau keperc4yaan karvt di k4langan ibu bapa, anak-anak yang mempunyai lebih daripada satu pusar di kepala diyak1ni akan membesar menjad1 anak yang n4kal, deg1l dan suk4r di4tur.

Menurut D0ktor Abdul Rah1m dari Klin1k Abdul Rahim, Bayan lepas Pulau Pinang, kejad1an ini seben4rnya bukanlah perkara pel1k dalam dunia perub4tan.

“Pusar rambut di kepala adalah sejenis rambut yang tumbuh mengikut p4ttern arah j4m atau law4n ar4h j4m membulat dengan titik pusat kelihatan di tengah-tengahnya.

“Pu$ar ini terjad1 kepada manusia atau haiwan yang berbulu; di atas bad4n dan di kepala sejak dalam k4ndungan ibu lagi. Mempunya pu$ar rambut satu, dua atau lebih mengikvt genet1k. Dan tiada ka1tan langsung menentukan tab1at atau peranga1 anak,” jela$nya.

Manakala dari svdut p4ndang Islam, tidak sep4tutnya seb4rang m1tos t1mbul dalam perkar4 ini.

Semua ibu bapa harus tahu dan faham bahawa Islam adalah agama sempvrna, ilmiah yang dibangvnkan di atas bvkti dan dal1l-dal1l; samada dari ayat suci al-Quran atau pun sunnah nabi SAW atau boleh juga diterima secara penemuan has1l kaj1an sa1ntifik oleh p4kar yang boleh menjela$kan perkar4 ini.

Anak kecil ini tidak tahu apa-apa. Kita lah yang mencorakkan kehidupannya nanti, bukannya pusar di kepala.

Kita sebagai h4mba Allah yang dikurniakan ak4l fikiran, perlu berpeg4ng dan mengamalkan dua perkara ini sahaja bagi menjawab apa sahaja persoalan tentang kehidupan:

  1. Dalil Al Quran atau hadis yang menunjukkan h4l tersebut
  2. Bukt1 mater1al yang jela$ $ebab dan ak1batnya dan boleh diuj1.

Kalau tidak ada satu dari keduanya, maka itulah yang diken4l dengan khur4fat (cerita boh0ng tanpa bukt1) atau Tathoyur (mengangg4p s1al kerana sesuatu) dan yang $ejenisnya.

Maka jela$ di sini dari penjela$an seorang dokt0r dan juga dari sudut pandang agama, mempercaya1 m1tos tentang pusar di kepala ini adalah sesuatu yang tidak ben4r; bercangg4h dari aj4ran Islam. Mempercaya1nya akan j4tuh khur4fat yang boleh memb4wa kepada sy1rik.

Wallahu a’lam.

Sumber : konsultasisyariah 

Be the first to comment on "Anak Dua Pusar Di Kepala Bukan N4kal, Tapi Ada Rahs1a Lain Yang Mak-mak Tak Tahu."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*