6 Janji Allah Kepada Orang Yang Berz1na Di Dunia Dan Di Akhirat. Nauzubillah.

Dalam surah al-Isra’, Allah menyuruh kita semua menjauhi perbvatan z1na.

Firman Allah Taala:

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا

Maksudnya: Dan janganlah kamu menghampiri z1na, sesungguhnya z1na itu adalah satu perbvatan yang kej1 dan satu jalan yang j4hat (yang membawa kero$akan) Surah al-Isra’, 17:32

Berkata Ibn Kathir dalam Tafsir-nya bahawa Allah melar4ng para h4mba-Nya daripada melakvkan z1na dan juga perk4ra yang membawa dekat kepada z1na seperti sebab-sebab dan seruan-seruannya. Rujuk Tafsir al-Azim (5/72).

Daripada Abu Hurairah, sabda Rasulullah SAW:

إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا، أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَزِنَا العَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ المَنْطِقُ، والقلب تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ كُلَّهُ وَيُكَذِّبُهُ

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah telah menetapkan bahagian z1na untuk setiap anak Adam, dia akan mendapatkannya dan tidak boleh dihindari, maka z1na mata dengan melihat, z1na lidah dengan ucapan, z1na hati dengan membayangkan dan merasakan syahwat, sedangkan kemaluan membenarkan semua itu atau mendustakannya.”Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Kenapa Allah meminta kita menjauh1 z1na?

Dalam satu hadis sahih riwayat Thobarani, Rasulullah SAW memberitahu bahawa individu yang melakukan z1na akan menerima bala$an dari Allah ketika penz1na masih hidup lagi di dunia.

Sabda Rasulullah SAW: Wahai kaum Muslimin! Jauh1lah perbvatan z1na karena padanya ada enam macam bah4ya akan men1mpa mereka yang mel4kukan z1na. Tiga akan berlakv di dunia dan tiga lagi akan diad1li di akhirat.

Ada pun bah4ya yang akan men1mpa penz1na di dunia ialah:-
1. Leny4pnya cahaya dari mvkanya,
2. Memendekkan umvr, dan
3. Mengek4lkan kemi$kinan

Ada pun bahay4 yang bak4l men1mpa di akhirat kelak ialah:
1. Kemvrkaan Allah Ta’ala,
2. H1sab (perh1tungan) yang bvruk, dan
3. $iksaan di ner4ka
(HR. Baihaqi)

H4l z1na ini diperjela$kan lagi Baginda Rasulullah SAW.

Sabda Rasulullah SAW, “Berhat1-hat1lah kamu tentang z1na. Sesungguhnya pada z1na itu ada enam. Di dunia, mereka yang melakukan z1na, rezek1nya akan berkvrangan, dirinya h1lang keberk4tan dalam hidup dan terakhir, r0hnya akan keluar dari b4dan dalam kead4an terl1ndung dari Allah Ta’ala. Allah tidak akan melihat kepada rvhnya.

Adapun nasib yang akan men1mpanya di akhirat ialah:

1. Allah akan melihat kepadanya dengan pandangan kemvrkaan, yang menyeb4bkan mukanya akan menjad1 hitam.
2. Dia akan ditar1k mukanya dengan ranta1 ke ner4ka (ap1) yang paling besar.
3. Kiraan amalannya akan dilakvkan dengan tel1ti dan ket4t.

Selain dari bala$an dunia dan juga $iksaan di akhirat, ada juga hvkuman az4b ketika berada didalam kubur bagi mereka yang berz1na ketika di dunia.

Rasulullah SAW bersabda “Barang siapa yang memenvhkan (menggvnakan) m4tanya kepada yang h4ram, Allah akan memenvhkan m4tanya dengan bar4 ap1 nerak4 J4hanam. Barang siapa yang berz1na dengan wanita yang har4m baginya, Allah akan meletakkannya di dalam kubvr dengan penuh kehau$an menangi$ dan $edih.

Bukan itu saja, wajahnya akan dihitamkan seperti gelap gulita, di tengkuknya akan digantvng dengan ikatan ranta1 dari ner4ka. Penz1na juga akan dipakaikan dengan baju dari ap1 neraka pada tvbuhnya.

Lebih tervk, Allah tidak akan berbicara dengannya pada hari k1amat. Dia juga tidak akan di$ucikan (dimul1akan) dan bagi mereka az4b yang amat ped1h.

Maka, jauh1lah z1na kerana ia lebih banyak membawa keburvkan dan kej4hatan. Bertavbatlah dengan $ebenar-ben4r tavbat selagi berpelvang melakvkannya. Jangan ulang1 perbvatan ini lagi.

 

Sumber: Kashoorga

Be the first to comment on "6 Janji Allah Kepada Orang Yang Berz1na Di Dunia Dan Di Akhirat. Nauzubillah."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*