Semasa Hidup Tolong Lakukan 3 Amalan Ini Supaya Kita Selesa Di Alam Kubur Nanti.

Setiap yang hidup pa$ti mat1. Tiada yang terkecual1 dalam s0al kemat1an, hanya tercep4t atau terkemud1an.
 
Semasa kecil di sekolah, kita diajar oleh guru agam4 tent4ng al4m kubvr di mana sebaik tujuh l4ngkah ahl1 keluarga meninggalkan t4nah perkubvran selepas kita dikebum1kan, maka akan datanglah Malaikat Munk4r dan Nak1r yang akan bertanyakan kita s0alan-s0alan, berka1tan amalan yang kita l4kukan di dunia ini.
 
Dalam k1tab-k1tab berka1tan alam kubvr, diny4takan bag1 g0longan yang hidup di dun1a menurvt atvran mereka send1ri seperti berbvat kemaks1atan, do$a-do$a besar dan la1n-la1n lagi maka al4m kvbur akan menjad1 $empit. Sekali pukvlan dari Malaikat akan terben4m di dalam t4nah dan kemudian dibangk1tkan kembali.
 
Nabi Muhammad SAW ber$abda yang bermaksvd: “Kvbur adalah tempat tvrun pertama dalam menujv ke alam akh1rat. Siapa $elamat di situ, maka al4m-al4m selepas itu lagi sen4ng bu4tnya. S1apa dalam kvbur tidak $elamat, maka al4m-al4m la1n akan lebih tervk.
 
Sebagai h4mba Allah, sudah tentu kita imp1kan kita $elamat di dunia mahu pun di akh1rat.
 
Bagi korang yang mahvkan ke$elesaan di al4m kvbur seperti yang di$abdakan oleh Nabi Muhammad SAW, Ustaz Ahmad Dasuki ada berkongs1kan 3 amalan khusu$ yang boleh kita bvat bagi mema$tikan kita sele$a di alam kvbur kel4k.
 
Dalam satu cer4mahnya kata Ustaz Ahmad Dasuki, kalau nak bereh4t di kubur, kat dunia jangan asy1k t1dur. Dan bel1au kongs1kan amalan untuk sele$a di kvbur.
 
Amalkan 3 perk4ra ni:
$
1. Baca Al-Quran sebelum $ubuh
 
Saat kita meni1nggalkan dunia yang f4na ni, malaikat Mungkar dan Nakir akan datang kepada kita. Lalu malaikat halav semua am4lan yang kita pernah amalkan kecual1 Alquran yang dibac4 $ebelum subuh. Alquran akan jad1 pegvam bel4 dan menj4wab semua pertany4an dari mala1kat.
 
2. Amalkan surah Al-Mulk setiap malam
 
Lebih baik kalau dapat h4fal. Kalau kat dunia siapa yang baca surah Al-Mulk, rezek1 akan bertambah. Dalam kubvr pula dikh4barkan sahabat, mereka terdengar orang baca surah Al-Mulk di tan4h l4pang, rvpanya itu suara Alquran dalam kvbur. Yang meneman1 si pembaca di dalamnya.
 
3. Bangun solat tahajud walau 2 rakaat
 
Keadaan kubvr akan mengh1jau dan lua$ a$bab kita amalkan solat sun4t tahajud. Hatta di dunia pun kalau kita amalkan solat tahajud, uru$an kita dipermvdahkan dan tera$a l4pang. Pernah ra$a?
 
Kawan-kawan,saya, anda dan kita semua memang selalu lek4. $ebab tu kita ken4 sentiasa berpe$an-pe$an se$ama kita. Ingat, malaikat mavt ada dekat dengan kita hanya menvnggu masa untuk mencabvt ny4wa. Tapi tulah, dah bersed1akah kita? Insya Allah.
 
Sumber : Fb Majlis Ilmu

Be the first to comment on "Semasa Hidup Tolong Lakukan 3 Amalan Ini Supaya Kita Selesa Di Alam Kubur Nanti."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*