Panduan Sujud Sahwi jika Terlupa “Rakaat” Serta “Doa Qunut”

CARA SUJUD SAHWI YANG LENGK4P

Walaupun hukvmnya svnat, eloklah kita mel4kukannya apabila perlu. Ini kerana, cara svjud sahwi seben4rnya amat mudah, iaitu seperti berikut:

1. NIAT

Sujud sahwi perlu diniat terlebih dahvlu pada penghvjung rakaat terakhir. Sesudah tahiyat akhir, sebelum memberi salam, takb1r dan sujvd dengan laf4z sujvd sahwi.

(Menurvt kul1ah Ustaz Don Daniyal, jika kita sudah bern1at mahu mel4kukan $ujud sahwi, dudvk tahiyat akhir seel0knya dalam ke4daan dvduk ant4ra dua $ujud.)

2. $UJUD

Lafaz ini dibac4kan 3 kali dalam sujvd $ahwi:

سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنَامُ وَلاَيَسْهُوْ

Subhana Man Laa Yanaamu Walaa YasHuu

Maksudnya: Mah4 svci Allah, z4t yang tidak pern4h t1dur dan tidak pernah lvpa

3. DvDUK ANTARA DUA SUJvD

Selepas membaca laf4z tersebut, bangun daripada svjud dan dvduk dalam pos1si di antara dva $ujud, sama seperti yang biasa kita l4kukan dalam solat. Bacaan juga sama seperti dudvk antara dua svjud.

4. SvJUD SEKALI LAGI

Sesudah itu duduk kembal1 pada pos1si dvduk di antara dua $ujud dan lakvkan $ujud sahwi sekali lagi. Kemudian dudvk dalam ke4daan tahiyat akhir dan ber1 s4lam seperti biasa (tak perlu mengvlang bacaan tahiyat akhir sekali lagi).

BAGAIMANA KALAU TERT1NGGAL PERBU4TAN YANG TERMASUK DALAM RUKUN SOLAT?

Setakat ini, kita dijela$kan bahawa kita dig4lakkan melakvkan svjud sahwi apabila kita terlvpa sesuatu perbu4tan sun4t ab’adh, iaitu doa qvnut atau tah1yat awal yang tidak termasuk dalam 13 rukvn solat.

Jadi, apakah yang sep4tutnya kita l4kukan jika kita terlvpa melakvkan perkara yang termasuk dalam rukun (contohnya membaca al-fatihah atau rukuk)?

Menurut kul1ah ini, kita tidak boleh menggant1kan perk4ra yang tert1nggal tadi dengan sujud sahwi sem4ta-m4ta. Contohnya, kita terlvpa membaca al-fatihah pada rakaat ketiga dalam solat maghrib. Maka, kita perlu membaca al-fatihah yang tert1nggal tadi dengan cara mengul4ng raka4t ketiga secara ke$eluruhannya (kerana rakaat ketiga tadi tidak dik1ra $empurna). Sebelum mengakhiri solat, barulah kita mel4kukan sujvd $ahwi.

HIKM4H SUJUD SAHWI

Sujud sahwi sangat ditvntut untuk memba1ki solat kita yang cel4. Allah yang M4ha Penyay4ng masih boleh menerima ibadah kita walaupun ada c4cat cel4nya.

Segala amalan yang dituntvt dalam Islam past1 ada h1kmahnya. Dalam per1hal svjud $ahwi, kita sebagai h4mba banyak kekur4ngannya. Maka, Rasulullah SAW mengaj4r kita cara sujvd sahwi sebagai sal4h satu cara menvtup kekvrangan kita.

Kita sebagai h4mba perlu seger4 mem0hon keampvnan kepada Allah jika kh1laf. Hanya kepada Allah tempat kita bersvjud dan mem0hon ke4mpunan atas ke4lpaan kita. Semoga amal ibadat kita diterim4 oleh Allah.

Sumber : Sehinggit

Be the first to comment on "Panduan Sujud Sahwi jika Terlupa “Rakaat” Serta “Doa Qunut”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*