Ini Fakta Menarik & Kelebihan Tersendiri Pemilik Si Tangan Kidal!

Adakah mereka ini dikategorikan sebagai insan c4cat. Apakah pula kelebihan mereka yang dianugerahkan Tuhan menggunakan tangan kiri untuk melakukan semua tugasan.

1. Tangan Kidal & Struktur 0tak

Buat pertama kalinya, satu kaj1an terbaharu telah mengenal past1 bahagi4n genom yang berka1tan dengan tangan kidal dan mengaitkan kesannya terhadap struktur 0tak. Kaj1an dilakukan oleh Universiti Oxford tersebut telah mengaitkan perbez4an genom itu dan hubungannya dengan sambungan antara kawasan 0tak yang berka1tan dengan bahasa.

Kaj1an tersebut mengenal past1 beberapa varian genetik yang berka1tan dengan tangan kiri dengan menganalisis genom 400,000 individu dari UK Biobank. Seramai 38,332 daripada mereka adalah individu yang bertangan kiri.

Sebanyak 3 daripada 4 bahag1an genom yang dikenal past1 berka1tan dengan penglibatan protein dalam pembangunan dan struktur ot4k. Secara khusus, protein ini berka1tan dengan microtubules, yang merupakan sebahag1an daripada perancah di dalam $el, yang disebut sitoskeleton. Sitoskeleton membimbing penghas1lan dan fungsi $el-$el dalam b4dan.

Para penyelidik telah mendapati, kesan genetik ini dika1tkan dengan perbez4an struktur 0tak dalam $aluran bahan putih, yang mengandungi sitoskeleton 0tak yang bergabung dengan kawasan yang berka1tan dengan bahasa.

2. Tangan Kidal & Bahasa

Menurut Dr Akira Wiberg, bagi mereka yang bertangan kidal, bahag1an bahasa yang berada di sebelah kiri dan kanan 0tak berkomunikasi antara satu sama lain dengan cara yang lebih terarah.

3. Adakah Mereka Ini Pelik?

Siapa cakap bahawa mereka yang bertangan kiri ini pelik? Mereka mungkin golongan yang jarang dijumpai dan sedikit pelik di mata anda. Akan tetapi, mereka juga mungkin mempunyai penguasaan pertuturan dan bahasa yang lebih baik berbanding mereka yang bertangan kanan.

4. Yakin Capai Impian

Menurut penel1tian, individu kidal lebih kreatif dan imaginatif. Mereka percaya pada impian dan lazimnya yakin mampu memenuhi mimpi dan aspirasi mereka.

5. Anak Kidal Lebih Peka

Laporan dibentangkan Pusat Perubatan Universiti Georgetown, Amerika Syarikat menyebut pendengaran anak kidal lebih t4jam. Mereka mampu membez4kan jenis suara dengan baik.

Itu berbez4 dengan anak dominan tangan kanan yang lebih dinamik dan mudah berubah hingga tidak sensitif dalam membez4kan jenis suara.

6. Lebih Penakut

Ini ada satu fakta yang ditemukan oleh Persatuan Psikologi British yang membuat penel1tian terhadap beberapa orang kidal dan mereka yang dominan tangan kanan.

Semua responden diminta menonton f1lem ser4m. Ha$ilnya, kanak-kanak kidal mengingati dengan jelas setiap adegan yang menyeramkan dalam filem dan cenderung mengalami trauma.

7. Cepat Pulih Daripada Strok

Tak hanya itu, penel1tian juga mengungkap, orang yang kidal biasanya lebih cepat pulih daripada strok. Meskipun alasan yang sebenarnya masih belum diketahui, diyakini bahawa orang kidal dapat menggunakan tangan non-dominan mereka dengan cara yang lebih baik, yang membuat mereka pulih daripada penyakit itu.

8. Multitasking

Orang kidal juga dikatakan sebagai seorang multitasking. Ini kerana menggunakan tangan kiri memaksa 0tak anda untuk berfikir dan respons dengan cepat. Para pengkaji telah menemukan bahwa ketika ada diskusi antara orang kidal dan tangan kanan, orang kidal dapat merespons lebih cepat.

9. Ingatan Taj4m Atau Pintar

Mereka yang berasal daripada keluarga orang kidal cenderung mem1liki ingatan yang lebih baik. Padahal, individu itu sendiri tidak kidal tetapi keluarga merekalah yang orang kidal.

10. Mudah Berubah Mood

Segelintir daripada mereka tidak mempunyai keseimbangan dalam memproses emosi di 0tak kanan dan kiri. Anak kidal mudah berubah mood dan lebih sensitif.

11. Membuat Keputusan Lebih Baik

Orang kidal membuat keputusan yang lebih baik. Menurut para ilmuwan, orang kidal meluangkan waktu untuk hal-hal yang tidak mereka fahami dan mereka cenderung memikirkan konsekuensinya. Ini membuat mereka menjadi pengambil keputusan yang lebih baik.

12. Kreatif

Sebahagian besar daripada mereka lebih berbakat dalam bidang seni dan artistik. Itu fakta yang ditemukan dalam satu ha$il kajian terhadap lebih 2,000 orang kidal.

13. Lebih Baik Di Bidang Olahraga

Tahukah anda bahawa 25 peratus pemain besbol Liga Utama adalah orang kidal? Satu penelit1an yang dilakukan pada tahun 2006 mengungkapkan bahawa orang kidal cendervng memil1ki reak$i yang lebih cepat daripada orang yang tidak kidal.

Sumber: HelloDoktor & Sinar Plus

Artikel Berkaitan:

Be the first to comment on "Ini Fakta Menarik & Kelebihan Tersendiri Pemilik Si Tangan Kidal!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*