Kelebihan dan Fadhilat Membaca Surah Yasin Setiap Pagi.

Surah Yaasin ini juga dikenal1 sebagai ‘Rafi’ah Khafidah’, iaitu yang meng4ngkat d4rjat orang-orang yang beriman dan menurvnkan d4rjat orang-orang yang ingk4r (tidak beriman). Seel0k-el0knya baca Surah Yassin selepas solat Dhuha. InsyaAllah akan terbuk4 selua$-luasnya pelu4ng dan rezeki berl1mpah ruah.

Rasulullah S.A.W telah bers4bda yang bermaksvd : “Bacalah surah Yasin kerana ia mengandvngi keberkat4n.” Iaitu:

Apabila orang lap4r membaca surah Yasin , ia boleh menjad1 keny4ng. Jika orang tiada paka1an boleh mendap4t pakai4n. Jika orang belum berkahw1n akan mend4pat jodoh.

Jika dalam ket4kutan boleh h1lang pera$aan t4kut. Jika terpenj4ra akan dibeba$kan. Jika mu$afir membacanya, akan mend4pat kesen4ngan apa yang dilihatnya. Jika terse$at boleh sampai ke tempat yang ditvjuinya. Jika dibacakan kepada orang yang telah men1nggal dunia, Allah mer1ngankan s1ksanya.

Jika orang yang d4haga memb4anya, hil4ng ra$a hau$nya. Jika dibacakan kepada orang yang sak1t, terh1ndar daripada penyak1tnya.

Berikut adalah kelebihan-kelebihan surah Yassin yang di$ebutkan di dalam banyak hadis. Antar4nya: Rasulullah SAW bersabda;

1. Se$iapa yang membaca Surah Yasin dipermul4an hari, segala haj4tnya bagi hari itu akan dipenuh1. Sesunggvhnya setiap sesuatu mempunya1 h4ti dan h4ti Al-Quran itu ialah Surah Yassin.

3. Ses1apa memb4ca Surah Yasin, nesc4ya Allah menuli$kan pahalanya seperti pahala membaca Al-Quran sebanyak 10 kali.

4. Ses1apa yang membaca Surah Yassin sem4ta mat4 kerana Allah, segala do$a-do$anya yang dahulu akan di4mpunkan. Oleh itu jad1kanlah sebagai amalan untuk dibaca ke atas orang yang m4ti.

5. Jika seseorang itu membaca Surah Yasin pada setiap malam dan kemudiannya men1nggal dunia, ia akan m4ti sebagai mat1 syah1d.

6. Maqri rahmatullah ‘alaih berkat4, Jikalau Surah Yassin dibaca oleh seorang yang t4kut pemer1ntah atau mu$uh, ia akan dih1langkan akan ket4kutan itu.

7. Jikalau seseorang itu membaca Surah Yasin dan Surah Was-Saffat pada hari Jumaat dan mem0hon kepada Allah sesvatu, doanya akan diter1ma.

8. Apabila datang aj4l orang yang suka membaca Surah Yasin pada setiap hari, turvnlah beberapa malaikat berbari$ bersama Malaikat M4ut. Mereka berdoa dan mem1nta do$anya di4mpunkan Allah, meny4ksikan ketika may4tnya dimand1kan dan turut menyemb4hyangkan jenaz4hnya.

 

Sumber: media maklumat

Be the first to comment on "Kelebihan dan Fadhilat Membaca Surah Yasin Setiap Pagi."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*