Hu.kum Memakai Jam Di Sebelah Kiri Dan Kelebihan Memakainya Di Sebelah Kanan.

Secara a$asnya, memang ben4r bahawa Rasulullah S.A.W suka mendahvlukan bahag1an kanan dalam uru$an-uru$an baginda. Ini dapat kita lihat di dalam sebuah r1wayat daripada A’isyah R.A beliau berk4ta:

كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ فِي تَنَعُّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ

Maksudnya:

Adalah Nabi S.A.W suka kepada mend4hulukan bahag1an kanan, dari svdut memaka1 sel1par, meny1kat rambut, semasa berwudhu’, dan juga dalam uru$an baginda selurvhnya.

R1wayat Al-Bukhari (168)

1su pemaka1an jam tangan adalah lebih sesua1 diqiy4skan kepada pemaka1an cincin. Ini kerana, kedua-duanya di4kai di tangan. Oleh kerana itu, apabila kita meny4takan bahawa dib0lehkan untuk memaka1 cincin di tangan kiri, maka demikian juga diharu$kan untuk memaka1 jam tangan di tangan kiri.

Pemaka1an jam di tangan kiri ini tidaklah ia termasuk dalam tasyabbuh (menyerupa1) perbu4tan orang-orang kaf1r. Ini kerana, ia l4ngsung tidak di4nggap sebagai perbu4tan yang terkhu$us dengan bud4ya dan ad4t mereka. B4hkan menjad1 suatu kebi4saan yang melua$ di selurvh dunia bahawa orang-orang Islam juga memaka1 jam di tangan kiri.

Kes1mpulan

Sebagai penutvp, kami menyat4kan bahawa hukvm memaka1 jam di tangan kiri adalah haru$. Ini berda$arkan qiya$ kepada pemaka1an cincin. Adapun begitu, sek1ranya seseorang itu memaka1 jam tangan di tangan kanan dengan tvjuan untuk meng1kuti sunnah Nabi S.A.W yang suka mendahulvkan angg0ta kanan, ia adalah lebih afdhal dan mendapat pahala Insha Allah.

Tambahan pula sekiranya pemaka1ian jam di tangan kanan itu tidak menyeb4bkan ke$ukaran untuk makan dengan tangan kanan seperti dengan men4nggalkan jam semasa makan, maka ia lebih utama.

 

Sumber: Media maklumat

Be the first to comment on "Hu.kum Memakai Jam Di Sebelah Kiri Dan Kelebihan Memakainya Di Sebelah Kanan."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*