Jangan Hal4u Kucing Jika Ia Dat4ng M1nta Makanan & Itulah Rezeki.

Jang4n H4lau Kucing Jika Ia M1nta Makanan

Mungkin ada di antara kita pern4h didat4ngi beberapa ek0r kucing ketika sedang mel4kukan akt1viti di luar seperti makan di rest0ran. Pa$ti ada yang suka kucing akan member1kan makanan kepada ha1wan ini dan tak kurang juga ada yang mengu$irnya malah s4nggup menyep4k atau memvkul b1natang ini. Kenapa ag4knya kucing m1nta makanan?

Meng4pa kucing d4tang mendek4ti kita sed4ngkan ramai lagi orang lain yang makan?

Tetapi, tidakkah anda terf1kir walau sekali, mengapa kucing itu d4tang kepada anda sed4ngkan orang lain juga turvt makan dengan makanan yang sama m4lah ada yang makan lebih banyak makanan di atas meja mereka. Tapi kucing ter$ebut hanya d4tang kepada anda seperti mem1nta-m1nta untuk diber1kan makanan kerana l4par.

Pern4hkan anda terlinta$ di fikir4n yang $ebenarnya ked4tangan kucing tersebut seolah mengh4ntar ‘pe$an’ atau $ebarang ‘pet4nda’ kepada anda? Mungkin juga ia did4tangkan kepada anda dengan mempunya1 $ebab tertentv yang kita sendiri tidak t4hu dan hanya Allah SWT yang maha mengetahu1 $egala-gal4nya.

  1. Allah sed4ng memberit4hu makanan itu bukanlah rezeki kita semuanya. Sebahag1annya adalah rezeki mil1k kucing itu seb4b itulah dia dat4ng kepada kita
  2. Allah sedang berit4hu apabila kita ber1kan makanan pada kucing itu ada rezeki yang lebih baik akan Allah gant1kan kerana setiap satu kebaikan dibala$ 10 kali ganda kebaikan. Allah M4ha M4mpu lebih dari itu
  3. Allah sedang ber`tahu, jika kita tak ber1kan makanan pada kucing itu, seben4rnya kita sedang men0lak rezeki baru yang Allah nak ber1kan pada kita

Seben4rnya, ked4tangan kucing kepada kita tetapi tidak kepada orang lain adalah untuk meng1ngatkan kita seperti mana Allah SWT jela$kan dalam Al-Quran bahawa dalam rezeki kita ma$ih ada rezeki orang lain dan mungkin itu juga untuk m4khluk Allah yang lain iaitu kucing.

Begitu juga dengan z4kat f1trah dan z4kat h4rta yang wajib kita kelu4rkan untuk memenvhi tvntutan Rvkun Islam seperti yang telah ditvntut oleh Islam. Kita tidak $epatutnya menghal4u kucing ter$ebut dan sep4tutnya member1kan kucing sedikit makanan sebagai t4nda sedek4h kita kepadanya.

 

Sumber:  med1am4klumat

Be the first to comment on "Jangan Hal4u Kucing Jika Ia Dat4ng M1nta Makanan & Itulah Rezeki."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*