Suk4r Untuk T1dur, Bacalah Doa Pendek Ini Agar Dimudahkan T1dur Dan Lena Sepanjang Malam.

Dalam Islam, setiap mas4lah yang kita had4pi p4sti ada pen4warnya. Sudah p4sti pen4warnya ada di dalam kitab Al-Quran yang semem4ngnya menj4di rujvkan ut4ma bu4t kita sebagai umat Islam. Ada satu doa yang ingin kami k0ngsikan kepada kamu yang meng4lami mas4lah svkar untuk tidvr, yang sud4hpun di4jar oleh Rasulullah S.A.W.

اللَّهُمَّ غَارَتِ النُّجُومُ ، وَهَدَأَتِ الْعُيُونُ ، وَأَنْتَ حَيٌّ قَيُّومٌ

يَا حَيُّ ، يَا قَيُّومُ ، أَنِمْ عَيْنَيَّ وَأَهْدِئْ لَيْلِي

Ya Allah, telah m4lap bintang-bintang, dan telah ten4ng m4ta-m4ta manusia, dan Engkau m4ha berku4sa, Wahai yang M4ha Berku4sa, lel4pkanlah mat4ku dan ten4ngkanlah m4lamku ini .

Sedikit pener4ngan mengena1 doa mudah t1dur ini, ia dir1wayatkan oleh At-Tabraniy dan Ibn al-Sunn1, dari Hajjaj bin Imran As-Sadusiy, dari Amru bin Al-Husain, dari Muhammad bin Abdillah dari Thaur bin Yazid dari Khalid bin Ma’dan dari Abdul Malik bin Marwan bahawa:

Bapanya pern4h mengat4kan bahawa Zaid bin Thabit pern4h mengadv kepada Nabi saw tent4ng peny4kit tidak boleh tidvr malam yang men1mpanya, lalu baginda saw meng4jarnya doa di atas.

Menurvt hadith r1wayat Ibnus Sunni, Zaid bin Thabit r.a yang meng4lami mas4lah suk4r untuk t1dur (ins0mnia) akhirnya dapat t1dur dengan nyeny4knya berk4t beramal dengan doa yang di4jar oleh Nabi saw ini .

Jadi, bagi kamu yang ser1ngkali mengal4mi mas4lah sus4h untuk tidvr atau ins0mnia, bacalah doa in1 supaya diberi keten4ngan di malam hari dan dip3lihara oleh-Nya.InsyaAllah. Selam4t beramal!

 

Sumber: Hijabista

Be the first to comment on "Suk4r Untuk T1dur, Bacalah Doa Pendek Ini Agar Dimudahkan T1dur Dan Lena Sepanjang Malam."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*