Hu kum Meraw4t B1bir Kusam Dan Hitam Dengan Menggunakan L4ser.

Menggunakan laser bagi mer4wat bib1r kus4m dan hitam

Kami berpend4pat r4watan b1bir menggunakan l4ser sebagaimana yang telah dinyatakan di atas adalah h4rus dan tidak mengapa. Raw4tan tersebut tidak termasuk dalam perbu4tan mengub4h ciptaan Allah SWT sebagaimana yang telah dih4ramkan oleh syarak kerana ia tidak mengubah apa-apa ciptaan yang as4l. Akan tetapi raw4tan tersebut adalah bertujvan bagi mer4wat b1bir yang kus4m dan merek4h serta mengembalikan semula ia kepada warnanya yang asc4l. Syeikh Dr. Soleh bin Muhammad al-Fauzan juga meny4takan bahawa apa-apa pembed4han bagi mengembal1kannya kepada kejad1an yang as4l (n0rmal), tidak termasuk dalam perk4ra mengvbah ciptaan Allah SWT yang dih4ramkan. (Lihat al-Jirahah al-Tajmiliyyah, hlm. 74)

Daripada Abdullah bin Mas’ud, katanya :

لَعَنَ اللَّهُ الواشِماتِ والْمُسْتَوْشِماتِ، والنّامِصاتِ والْمُتَنَمِّصاتِ، والْمُتَفَلِّجاتِ لِلْحُسْنِ المُغَيِّراتِ خَلْقَ اللهِ

Maksudnya : “Allah SWT mel4knat orang yang membu4t t4tu dan orang mem1nta dibu4t t4tu. Orang yang menc4but bvlu m4ta dan orang yang dim1nta c4but bvlu m4tanya. Orang yang menj4rangkan g1ginya dem1 kecantikan sehingga mengub4h cipt4an Allah SWT.”  R1wayat Muslim (2125)

Imam al-Nawawi ketika mensy4rahkan lafaz (الْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ) di dalam r1wayat tersebut, ada menyatakan bahawa sekiranya perbu4tan itu dil4kukan atas d4sar memenuhi suatu h4jat atau keperlu4n atau untuk mengh1langkan a1b pada g1gi atau seumpamanya, maka perbvatan tersebut dih4ruskan. (Lihat al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 14/107)

Perkar4 ini juga bertep4tan dengan kaed4sedia ada (n0rmal). Sekiranya dil4kukan untuk mer4wat atau (mengh1langkan) a1b maka harus hvkumnya. Ini menunjukkan bahawa bukan semua bentuk pervbahan itu dih4ramkan. Maka, dikecual1kan daripada lar4ngan itu apa-apa perk4ra yang melib4tkan raw4tan dan seumpama dengannya. (Lihat al-Jirahah al-Tajmiliyyah, hlm. 73)

Lebih-lebih lagi, sekiranya r4watan tersebut dil4kukan bagi menambahkan lagi seri dan cantik di mat4 suaminya. Firman Allah SWT :

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ

Maksudnya : dan j4nganlah mereka memperl1hatkan perh1asan tvbuh mereka mel4inkan kepada suami mereka.”

(Surah al-Nur : 31)

Kesimpulannya

Berdas4rkan perbah4san dan perb1ncangan di atas, kami berpendap4t raw4tan b1bir dengan menggunkan l4ser bagi mer4wat bib1r hitam dan kus4m serta mengemb4likan ia kepada warna as4lnya adalah harus dan tidak meng4pa. R4watan tersebut tidak termasuk dalam perbu4tan mengvbah ciptaan Allah SWT sebagaimana yang telah dih4ramkan oleh syarak kerana ia tidak mengvbah apa-apa ciptaan yang as4l. Akan tetapi r4watan tersebut adalah bertvjuan bagi mer4wat dan memul1hkannya.

Walau bagaimanapun, dia hendaklah mervjuk terlebih dahulu kepada p4kar bagi membu4t pemer1ksaan sebelum dis4rankan (raw4tan berkenaan), sama ada r4watan l4ser dan per4latan yang ada sesuai atau tidak.

Semoga Allah SWT memberikan kef4haman yang jel4s kepada kita semua dalam beragama. Ameen.

 

Sumber: Mufti WP

Be the first to comment on "Hu kum Meraw4t B1bir Kusam Dan Hitam Dengan Menggunakan L4ser."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*