Did4kwa Kutip ‘Wang Perlindungan’, 4 Penguatkuasa MBSA & Peniaga Aceh Direm4n Seminggu

Empat pegawai penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan seorang peniaga berbangsa Ac3h direm4n selama 7 hari bermula 12 Ogos 2020. Tangkapan itu adalah bagi membantu sias4tan Suruhanjaya Penc3gahan Rasvah Malaysia (SPRM) berhubung mengut1p dan menerima rasu4h secara bulanan bagi melindung prem1s perniagaan tanpa lesen.

Difahamkan premis perniagaan tersebut did4kwa menjalankan aktiviti rok0k selvdup dan operasi perniagaan har4m di Sungai Buloh, Selangor.

Memetik lapor4n BH Online, peniaga berbangs4 Aceh itu juga turut direm4n selama 7 hari kerana disy4ki membayar wang rasu4h kepada penguat kuas4 MBSA terlibat. Kesemua mereka direm4n bermula 12 Ogos sehingga 18 Ogos 2020 ini bagi membantu sias4tan mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009.

Mengikut lapor4n terawal, pegawai penguatkuasa MBSA itu disyaki mengut1p dan menerima wang perlindungan secara bulanan pada jumlah sekitar RM300 ke RM3,500 daripada peniaga dan premis tanpa lesen. Kutipan itu juga termasuk kegiatan perjudian har4m di sekitar Sungai Buloh.

Difahamkan, nilai sogokan yang dibayar kepada anggota penguatkuasa berkenaan dipercayai bergantung kepada saiz premis dan jenis perniagaan dijalankan peniaga.

Insiden ini tercetvs apabila seorang pengusaha Hot Burger Malaysia yang dikenali sebagai Mohd Asri Hamid membuat pend3dahan menerusi rakaman video mengenai kewujudan pusat jvdi h4ram online dan kedai runc2t rok0k seludvp.

Sumber: Sinar Harian, BH Online /Oh Bulan!

Be the first to comment on "Did4kwa Kutip ‘Wang Perlindungan’, 4 Penguatkuasa MBSA & Peniaga Aceh Direm4n Seminggu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*