“Denyutan jantung bagaikan terhenti” – Bapa s4kit k4nser diam-diam setuju jadi responden ujian kem0terapi… anak akhirnya temui jawapan

MELIHAT insan tersayang yang menghidap k4nser menjalani raw4tan kem0terapi bukan sesuatu yang mudah, kerana dia cuba untuk melawan penyakit itu.

Begitu yang dialami oleh seorang anak yang berkongsi pengalamannya mengenai mendi4ng bapanya yang ketika itu menghidap k4nser tahap empat.

“Mendi4ng ayah saya didi4gnosis dengan k4nser tahap empat. Selepas beberapa pusingan rawatan kem0terapi, doktor yang merawat ayah bertanya sekiranya dia mahu menjadi responden untuk kajian mereka mengenai kem0erapi baharu.

Perkongsian Vanessa mengenai mendi4ng bapanya mengundang sayu dalam kalangan netizen.

“Doktor memberikannya satu dokumen yang menyatakan kesan sampingan akibat kem0terapi tersebut dan ia sekadar kajian,” menurut perkongsiannya di laman sosial sehingga menjadi tular.

Bercakap kepada mStar, Vanessa Julan Jaya, 24, berkata, ia berlaku pada 2015, kira-kira setahun sebelum bapanya, Dennis Ngang Jaya meningg4l dunia pada 16 Januari 2016 ketika umurnya 60 tahun akibat k4nser usvs besar.

Sebagai anak bongsu, Vanessa begitu rapat dengan bapanya.

Vanessa yang berasal dari Kuching, Sarawak berkata, sebagai anak bongsu daripada enam beradik sememangnya begitu rapat dengan bapanya.

“Ketika itu saya menjalani latihan praktikal dan sering menjaga ayah. Bila dapat tahu mengenai kajian kem0terapi tu di hospital, memang saya tentang habis-habisan.

“Saya tak mahu tengok ayah sengs4ra. Melihatkan keadaannya yang cuba mel4wan peny4kit k4nser pun buat saya sedih, apatah lagi mahu mencuba sesuatu yang baharu dan masih di peringkat kajian,” katanya yang kini merupakan eksekutif kesihatan dan keselamatan.

Vanessa berkata, antara kesan sampingan kem0terapi ‘baharu’ berkenaan seperti kegvgvran rambut, s4kit perut dan berisiiko mengalami ker0sakan hati menyebabkan dia menyarankan kepada bapanya supaya meneruskan kem0terapi yang dilakukannya seperti sebelum itu. 

Vanessa menyifatkan mendi4ng bapanya sebagai seorang yang peramah, kelakar dan penyayang.

Dia yang menjalani latihan praktikal dalam bidang kesihatan ketika itu terkejut apabila bapanya mengambil keputusan untuk bersetuju menjalani kem0terapi yang baharu itu.

“Sudah tentu masa tu saya marah dan kecewa. Tapi, saya tahu bapa saya seorang yang kuat agama, jadi dia akan melakukan sesuatu untuk memperoleh keberkatan.

 

Saya amat berbangga dengan ayah kerana sanggup mendahului orang lain berbanding dirinya sendiri, meskipun dia sendiri menderit4.

VANESSA

“Denyutan jantung saya bagaikan berhenti. Bukan saya tak nasihatkan ayah, malah mel4rangnya juga. Tapi, ayah teruskan juga buat kem0terapi tu.

“Kerana sayangkannya, saya mahukan jawapan kenapa dia mengambil keputusan yang mengejutkan itu,” katanya yang menyifatkan bapanya seorang yang peramah, kelakar dan penyayang serta amat mementingkan pendidikan anak-anaknya.

Sambutan hari jadi yang terakhir ketika umur 59 tahun pada 27 Jun 2015.

Bagaimanapun jawapan yang diberikan bapanya amat mengejutkan sehingga membuatkan dia cuba menyelami hati dan perasaan bapanya, berbanding diri sendiri.

“Bapa kata dia mahu tahu sekiranya kem0terapi baharu itu berhasil. Jika ia berjaya, dia akan menjadi bukti hidup yang ada bahawa terdapat ubat untuk merawati k4nser.

“Kata ayah lagi, jika tidak berjaya, tak mengapalah bagi dia untuk berk0rban bagi membuktikan bahawa doktor perlu melakukan yang lebih baik. Ayah kata, ‘saya tak mahu orang lain m4ti’, perasaan saya bercampur baur ketika itu,” ujar Vanessa sambil menambah bahawa ibunya merupakan bekas pes4kit k4nser lidah. 

KENANGAN… Vanessa bersama ibunya dan mendi4ng bapa.

Walaupun mengambil masa yang agak lama untuk menerima hakikat itu, dalam keadaan yang sayu, Vanessa bagaimanapun berasa bangga dengan bapanya.

“Saya sendiri melihat kesan sampingan akibat kem00terapi ‘kajian’ itu, badan dan kulit ayah s4kit-s4kit dan bengk4k macam kena gigit nyamuk.

“Kem0terapi yang dijalani ayah bagaimanapun tidak berhasil. Tapi saya amat berbangga dengan ayah kerana sanggup mendahului orang lain berbanding dirinya sendiri, meskipun dia sendiri menderit4.

“Dan disebabkan kem0terapi itu juga, ayah sentiasa teringin makan wafer bersama madu dan minum teh bunga, dan kini hidangan istimewa ini pengubat rindu saya pada ayah selain lagu-lagu kegemarannya,” katanya.

Sumber : Mstar

 

Be the first to comment on "“Denyutan jantung bagaikan terhenti” – Bapa s4kit k4nser diam-diam setuju jadi responden ujian kem0terapi… anak akhirnya temui jawapan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*